Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Bankowanie bez karty

Dodano: 10/06/2016 - numer 1441 - 10.06.2016
W cyklu przybliżającym Państwu różne sfery działalności banku zajmowaliśmy się ostatnio kartami płatniczymi. Dziś o innym, nowoczesnym sposobie płatności. A więc... IKO – BANK W TELEFONIE Większość z nas nie rozstaje się dziś ze smartfonem. Z jakich funkcji korzystamy najczęściej? Pogoda? Wiadomości? Messenger? Warto do grona ulubionych aplikacji dołączyć aplikację mobilną IKO i zarządzać w telefonie również swoimi codziennymi finansami. Korzystanie z mobilnych płatności zbliżeniowych w technologii HCE (Host Card Emulation) jest proste. Potrzebny jest telefon wyposażony w moduł NFC, z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Niezbędne jest też uaktualnienie lub zainstalowanie na telefonie najnowszej wersji aplikacji IKO, pobranej ze sklepu Google Play. Ostatni krok to wskazanie w IKO, z której karty debetowej lub kredytowej VISA realizowane będą płatności zbliżeniowe. Od tej chwili klient może szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona. Transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN w terminalu płatniczym. Przy płatności powyżej 50 zł konieczne jest potwierdzenie transakcji w IKO PIN em do aplikacji mobilnej. Do realizacji płatności nie jest wymagany dostęp do internetu w telefonie. Dlaczego warto korzystać z IKO? Często stojąc w kolejce do kasy z kartą w ręku zastanawialiśmy się, czy mamy wystarczające środki na koncie. Pozbycie się tej niepewności raz na zawsze to znakomity – i nie jedyny – powód do tego, aby zaprzyjaźnić się z aplikacją IKO. Jedną z jej funkcji jest bowiem możliwość podejrzenia salda nawet bez konieczności logowania. Aplikacja IKO udostępnia również szereg innych opcji, takich jak przelewy, zakładanie lokat, sprawdzanie historii operacji, a także mapę najbliższych oddziałów PKO Banku Polskiego i bankomatów. Kwintesencją mobilnej wygody są płatności telefonem. Aplikacja mobilna IKO to ogromna wygoda zyskująca coraz szersze grono zwolenników. Doświadczenia jej użytkowników są podobne, żałują tylko jednego: że nie korzystali z IKO wcześniej! Założenie lokaty – jeśli zdecydujemy się na otwarcie lokaty, wystarczy wybrać rachunek źródłowy, z którego mają zostać pobrane środki, i podać kwotę. Jeszcze tylko przycisk „załóż lokatę” – i gotowe! Pieniądze zaczynają na siebie pracować. BLIK – jak to działa? Wypłata gotówki z bankomatu (bez karty!) – na ekranie bankomatu należy wybrać opcję „wypłata BLIK”, język, kwotę transakcji oraz polecenie wydruku potwierdzenia. Bankomat wyświetli formularz do wpisania sześciocyfrowego kodu BLIK. Uruchamiamy aplikację IKO i logujemy się kodem PIN nadanym przy aktywacji IKO. Na ekranie startowym aplikacji będzie widoczny kod BLIK, ważny przez 2 minuty. Po wprowadzeniu kodu z aplikacji na ekranie bankomatu akceptujemy transakcję w bankomacie, a następnie w aplikacji IKO przyciskiem „TAK” (lub kodem PIN, w zależności od indywidualnych ustawień bezpieczeństwa). Łatwe i bezpieczne zakupy w internecie – funkcja „Płacę z BLIK” należy do ulubionych form płatności dla osób kupujących w sklepach internetowych. Nie musimy podawać żadnych danych ani logować się do serwisu – do realizacji płatności wystarczy kod BLIK. Teraz przelewy P2P (ang. person-to-person) w aplikacji są realizowane za pośrednictwem BLIK, dzięki czemu użytkownicy IKO mogą natychmiast przesłać pieniądze do klientów innego banku (pod warunkiem, że korzysta z BLIK), bez konieczności posiadania numeru rachunku odbiorcy. Jest to duże ułatwienie dla osób, które chcą szybko zrobić przelew albo otrzymać w krótkim czasie pieniądze od rodziny czy znajomych. Przy standardowym przelewie bankowym pomiędzy różnymi bankami na pieniądze poczekamy kilka godzin, przy P2P – kilka sekund, znając wyłącznie numer telefonu odbiorcy. Aby otrzymać przelew międzybankowy BLIK, należy tylko zarejestrować swój numer telefonu w bazie BLIK, wybierając w ustawieniach IKO opcję „Rejestracja numeru telefonu” i potwierdzając kodem PIN. Aby wysłać przelew ze swojego smartfona do osoby posiadającej konto w innym banku, znając tylko jej numer telefonu, wystarczy uruchomić aplikację i wybrać w menu funkcję „Przelewy”, następnie na liście dostępnych przelewów wybrać „Przelew na telefon”, wpisać lub wybrać z kontaktów numer telefonu odbiorcy i zlecić przelew na ten numer. Przelewy do kwoty 50 zł należy potwierdzić wybierając przycisk „Ok”, natomiast przy zlecaniu przelewu na wyższą kwotę konieczne jest podanie kodu PIN, używanego przy logowaniu do IKO. W zależności od posiadanego modelu i upodobań możemy płacić telefonem na dwa sposoby. Zbliżeniowo – użytkownicy telefonu z systemem Android (od wersji od 4.4.), technologią NFC i zainstalowaną aplikacją IKO mogą płacić w sklepie poprzez przyłożenie go do terminala. Co ważne, by płacić w ten sposób, nie potrzebujemy dostępu do internetu. Gdy wartość zakupów nie przekracza 50 zł, wystarczy przyłożyć telefon do terminala. Przy zakupach na większe kwoty w telefonie pojawi się prośba o wpisanie PIN u do aplikacji IKO oraz ponowne przyłożenie telefonu do terminala. Funkcję tę (domyślnie jest wyłączona) aktywujemy w aplikacji IKO, gdzie wybieramy kartę, którą chcemy podłączyć do telefonu. Kodem BLIK – poinformujmy sprzedawcę, że chcemy płacić w ten sposób i zalogujmy się do aplikacji IKO. Będzie tam na nas czekał sześciocyfrowy kod BLIK, który należy wstukać – tak jak PIN do karty – na klawiaturze terminala.. Aplikacja mobilna dla najmłodszych Teraz również dzieci mogą rozpocząć systematyczne bankowanie poprzez aplikację mobilną PKO Junior, dedykowaną najmłodszym do 13. roku życia, która jest odpowiednikiem serwisu PKO Junior. Dzięki aplikacji dziecko pod nadzorem rodzica zdobywa praktyczną umiejętność obsługi mobilnego konta bankowego, uczy się podstawowych umiejętności związanych z zarządzaniem budżetem i oszczędzaniem oraz rozwija systematyczność. Dzieci mogą teraz poprzez aplikację otrzymywać kieszonkowe, inicjować przelewy, doładowywać telefon komórkowy, oszczędzać na określone cele czy podejmować i realizować wyzwania stawiane przez rodziców. Każdą operacja zlecona w aplikacji PKO Junior jest kontrolowana przez rodzica i wymaga jego akceptacji w serwisie transakcyjnym w Aplikacji Rodzica w iPKO. Z aplikacji PKO Junior może korzystać dziecko posiadające PKO Konto Dziecka. Osoby, które nie są klientami PKO Banku Polskiego, mogą otworzyć dowolny rachunek z oferty Banku, w szczególności PKO Konto Rodzica. PKO Konto Dziecka jest bezpłatne i posiada atrakcyjne oprocentowanie 2,5 proc. w skali roku dla kwot poniżej 2500 zł (z tygodniową kapitalizacją odsetek). Aplikacja dostępna jest na telefony z systemami operacyjnymi od wersji: Android 2.3, iOS 7.1 lub Windows Phone 8.0 (również Windows 10 Mobile) lub ich nowszą wersją. Aplikację można wyszukać wpisując hasło „PKO Junior” we właściwym dla danego systemu sklepie (Google Play, App Store lub Windows Phone Store). Aplikacja nie wymaga aktywowania, aby z niej korzystać należy wcześniej przynajmniej raz zalogować się do serwisu internetowego PKO Junior (w aplikacji nie jest możliwe tzw. pierwsze logowanie z wykorzystaniem hasła inicjalnego). Po zainstalowaniu należy uruchomić aplikację, klikając ikonę w telefonie, po tym następuje wyświetlenie ekranu, a w kolejnym kroku po podaniu numeru klienta/przyjaznego loginu i hasła, następuje zalogowanie do aplikacji. Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z PKO Bankiem Polskim. Patronem medialnym cyklu jest niezalezna.pl"
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze