Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

E-państwo

Dodano: 14/10/2016 - numer 1548 - 14.10.2016
W cyklu przybliżającym Państwu różne sfery działalności banku pokażemy tym razem, jaki związek ma bank z rozwojem e-administracji.
PKO Bank Polski jako lider technologiczny sektora bankowego odgrywa szczególną rolę w rządowej strategii cyfryzacji usług publicznych. To m.in. na podstawie jego systemów tworzone są rozwiązania z zakresu e‑usług dla obywateli – np. potwierdzanie tożsamości za pośrednictwem serwisów bankowych, bez potrzeby wizyty w urzędzie.
Polacy chętnie korzystają z już dostępnych rozwiązań. W II kwartale br. niemal co trzeci wniosek w programie Rodzina 500 Plus składany drogą elektroniczną pochodził z serwisów iPKO oraz Inteligo. Ponadto 7,8 mln klientów Banku może też korzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS, zakładając profil z poziomu systemów transakcyjnych.
Kolejnym etapem cyfryzacji jest planowane wkrótce wdrożenie opcji tworzenia Profilu Zaufanego w bankowości elektronicznej. To ważna zmiana, ponieważ Profil ten jest niezbędny w korzystaniu z internetowych usług administracji – do logowania się do systemów, ale również potwierdzania dyspozycji i podpisywania pism. Dzięki opracowywanym właśnie w Ministerstwie Cyfryzacji i PKO Banku Polskim rozwiązaniom, uwierzytelnienie tożsamości klienta będzie po stronie banku.
To duże ułatwienie, nie tylko dla klientów indywidualnych, ale również dla małych i średnich firm. Skrócą się procesy administracyjne, zmniejszą koszty transakcyjne ponoszone przez firmy, dzięki czemu przedsiębiorcy będą mogli więcej uwagi poświęcić swojej podstawowej działalności.
Idziemy w stronę digitalizacji
Niektóre usługi państwowe już są dostępne w wersji cyfrowej. Roczne rozliczenie podatkowe można wypełnić i złożyć przez internet. System eWUŚ (elektroniczny system weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców) działa i nie trzeba biegać co miesiąc po zaświadczenie do ZUS, żeby dostać się do lekarza. To jednak dopiero początek drogi w budowaniu państwa cyfrowego z pożytkiem dla nas wszystkich. Najważniejsze zmiany dopiero przed nami.
Jakie korzyści możemy mieć z tego, że nasze państwo stanie się „cyfrowe”? Przede wszystkim administracja może być znacznie mniej kosztowna. Po drugie, obywatele, którzy coraz bardziej przekonują się do korzystania z cyfrowego świata, będą załatwiali swoje sprawy szybciej i wygodniej. Ministerstwo Finansów dla dużych firm wprowadza Jednolity Plik Kontrolny. To zupełnie nowy standard kontroli podatkowych. Fiskus może zażądać od podatnika, żeby ten przy użyciu oprogramowania przekazał księgi podatkowe lub dowody księgowe. Skróci to czas samej kontroli, ale także ujednolici sposób przygotowania danych przez podatników.
E-okienko
Zdaniem naukowców z UW, jednym z podstawowych problemów polskiej e-administracji jest brak jednej platformy, „bramy” do usług publicznych online, która używałaby prostego sposobu uwierzytelnienia użytkownika i zrozumiałego dla obywatela języka. Dobrym punktem wyjścia do tworzenia takiego jednego adresu w internecie jest rządowy portal obywatel.gov.pl, który już dzisiaj w zrozumiały sposób informuje o ponad stu procedurach administracyjnych oraz integruje kilkadziesiąt usług cyfrowych.
– Postulaty tworzenia bramy do e-administracji oraz integracji usług cyfrowych znalazły się w przyjętych przez Ministerstwo Cyfryzacji kierunkach działań strategicznych w obszarze informatyzacji usług publicznych. Powinny one zostać zrealizowane jako pierwsze, przed budowaniem bardziej zaawansowanych rozwiązań w e-administracji zapowiadanych przez wicepremiera Morawieckiego w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – przekonuje dr hab. Katarzyna Śledziewska, dyrektor zarządzająca Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.
Dlaczego bank?
Obecnie dostęp do bankowości internetowej w PKO Banku Polskim ma niemal 8 mln klientów, z tego 3,5 mln korzysta z serwisów transakcyjnych przynajmniej raz w miesiącu, co czyni Bank niekwestionowanym liderem rynku. Jego aplikacja IKO stała się podstawą budowy polskiego standardu płatności mobilnych BLIK, z którego korzystają dziś klienci czołowych banków w Polsce. Projekt „Od IKO do BLIKA” został uznany w 2015 r. w międzynarodowym konkursie organizowanym przez EFMA za najlepszą innowację w płatnościach na świecie. Serwisy transakcyjne Banku są bezpieczne i nowoczesne, a jego informatycy mają za sobą wiele zakończonych z sukcesem wdrożeń. Liczna baza klientów i zaawansowanie technologiczne czynią Bank dobrym partnerem administracji rządowej. Współpraca zapewni w tym wypadku nie tylko krótszy czas wprowadzania niezbędnych zmian w systemach IT, ale także konkretne oszczędności dla budżetu państwa.
Już teraz sprawę w ZUS załatwisz przez bank
Wdrożenie Profilu Zaufanego w serwisach banków dopiero przed nami, ale klienci PKO Banku Polskiego oraz Inteligo mogą już teraz korzystać z e‑usług ZUS, jeśli za pośrednictwem serwisu transakcyjnego zdecydują się na założenie swojego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Dzięki temu zyskają dostęp do informacji znajdujących się na ich zusowskim koncie.
Platforma umożliwia całodobowy wgląd do konta ZUS. Pozwala bez wychodzenia z domu, przez internet, załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. W zależności od statusu, jaki ma nasz profil w PUE ZUS (ubezpieczonego, płatnika bądź świadczeniobiorcy), mamy jest dostęp do następujących informacji: dotyczących zgłoszeń do ubezpieczeń, w tym o zgłoszeniach dotyczących członków rodziny, stanie konta ubezpieczonego, członkostwa i składek przekazywanych do OFE, możliwości złożenia w oknie transferowym oświadczenia o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, o możliwości złożenia wniosku o świadczenie wychowawcze Rodzina 500 Plus, dotyczących zasiłków wypłaconych przez płatnika składek (chorobowy, macierzyński, opiekuńczy), dotyczących zwolnień lekarskich (papierowe, elektroniczne), kalkulatora emerytalnego.
Płatnik zaś ma dostęp do informacji na temat: sald dotyczących stanu rozliczeń z ZUS, ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia przez płatnika składek, elektronicznych zwolnień lekarskich wystawionych ubezpieczonym zgłoszonym do ubezpieczeń przez płatnika składek, korespondencji z ZUS.
Świadczeniobiorca ma dostęp do: PIT, danych dotyczących wysokości emerytury/renty, wysokości zasiłków wypłacanych przez ZUS (chorobowy, macierzyński, opiekuńczy).
 
Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z PKO Bankiem Polskim
Patronem medialnym cyklu jest niezalezna.pl
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze