Lubimy promocje

Dodano: 03/11/2016 - numer 1564 - 03.11.2016
fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska
fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

HANDEL \ Aż 97 proc. Polaków korzysta z atrakcyjnych ofert

Do korzystania z promocji przyznaje się aż 97 proc. Polaków, a 44 proc. z nich to Promo Hunters, czyli osoby aktywnie poszukujące korzystnych ofert – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie MyShop.mobi.
Jednym z efektów wprowadzenia programu Rodzina 500+ jest utrzymujący się dosyć wysoki wzrost sprzedaży detalicznej, który we wrześniu był o 4,8 proc. wyższy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Polacy – mimo dopływu gotówki – kupują rozsądnie, często korzystają też z różnego rodzaju promocji.
Z badania „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” wynika, że tylko 3 proc. Polaków nie korzysta z promocji, a w wypadku elektroniki wszyscy kupujący przyznają się do promocyjnych zakupów. W kategorii moda i uroda z upustów korzysta 93 proc. klientów, w restauracjach 92 proc., a sportowe produkty kupuje promocyjnie 87 proc. Polaków. – Zakupy to nieodłączny element codziennego życia. Większości żywności nie wytwarzamy, a kupujemy. Podobnie jest z naszymi ubraniami, kosmetykami czy sprzętem elektronicznym. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji. Widać zatem, że spora grupa podchodzi do zakupów z dużą sympatią, a atrakcyjne oferty tylko zwiększają odczuwaną przyjemność kupowania. Pewnie dlatego niemal każdy Polak przyznaje się do korzystania z promocji i to niezależnie od kategorii zakupowej – mówi Maciej Tygielski, dyrektor zarządzający MyShop.mobi dostawcy aplikacji mobilnej, łączącej sklepy z klientami i umożliwiającej poszukiwanie i zarządzanie promocjami.
Respondenci zapytani o ich stosunek do promocji najczęściej odpowiadali, że lubią kupować sprytnie, szczególnie jeśli sklep proponuje oferty dla lojalnych klientów (22 proc.), aktywnie szukają promocji (22 proc.) oraz śledzą wyprzedaże i chętnie z nich korzystają (21 proc.). Co trzeci Polak ma jednak negatywne spojrzenie na promocje. Blisko połowa klientów (44 proc.) to tzw. Promo Hunters, czyli osoby aktywnie poszukujące okazji zakupowych. Jednak nie są to osoby korzystające z każdej przeceny, ale konsumenci analityczni i aktywnie śledzący oferty. W procesie zakupowym biorą pod uwagę wiele czynników, nie tylko cenę, ale też jakość czy opinie o produktach lub usługach.
Według raportu Polacy zazwyczaj szukają promocji w ponad dwu typach źródeł i są one różne w zależności od kategorii zakupowej. O atrakcyjnych ofertach produktów spożywczych Polacy najczęściej dowiadują się z gazetek promocyjnych (34 proc.), sklepów online (16 proc.) i aplikacji mobilnych grupujących różne oferty (16 proc.). Gazetki promocyjne są również najpopularniejsze w wypadku zakupów produktów z kategorii uroda (37 proc. wskazań), ale wówczas liczą się także media społecznościowe (27 proc.). Informacje o promocjach sprzętu elektronicznego docierają do klientów najczęściej w postaci klasycznych reklam w tv, radiu i prasie (26 proc.), ale coraz częściej także podczas eventów marek (23 proc.) i przy pomocy aplikacji mobilnych (20 proc.). – W naszym kraju działa już ponad 20 mln smartfonów, a większość ich użytkowników wykonuje na nich czynności powiązane z zakupami. Poszukują inspiracji zakupowych, informacji o produktach, porównują oferty, dzielą się opiniami czy w końcu po prostu kupują. To w konsekwencji przekłada się na korzystanie z promocji – komentuje Maciej Tygielski.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze