Zielone światło dla rozbudowy Portu Gdańskiego

numer 1691 - 04.04.2017Gospodarka

ROZWÓJ Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, dał zielone światło do rozbudowy Portu Gdańskiego. Powstanie Port Centralny, który będzie miał zdolność konkurowania z portami zachodnioeuropejskimi i krajów bałtyckich o coraz bardziej rozwijający się handel morski.
Nie ma wyjścia. Jeśli Port Gdański nie zwiększy swojej zdolności przeładunkowej z ok. 75 mln ton rocznie do 140 mln ton (z pewną rezerwą przeładunkową), to wypadnie z walki o międzynarodowy handel morski. „Porty zachodnioeuropejskie, a także krajów bałtyckich, np. Kłajpeda, już zaczęły stosować »strategie wyprzedzające«” – napisali w raporcie specjaliści z Akademii Morskiej w Gdańsku. Zwiększają swoje moce przeładunkowe, licząc na obsługę nie tylko własnego zaplecza, ale również krajów ościennych. Z prognoz Banku Światowego wynika, że w najbliższych latach nastąpi szybki wzrost obrotów handlowych zwłaszcza z krajami rozwijającymi się. Do Portu Gdańskiego może przypływać nawet 100 mln ton towarów. Aby obsłużyć taką masę ładunków, potencjał Portu Gdańskiego musi się zwiększyć do 2027 r. do 140 mln ton. Jeśli to się nie uda, to przeładunki przejmą inne, obce porty. Nic zatem dziwnego, że rządowi zależy na rozbudowie portu i poszerzeniu jego potencjału, a także powstaniu głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wpływających na Bałtyk. – Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej – powiedział minister Gróbarczyk. Port Gdański liczy na to, że z racji swojego położenia geograficznego i warunków naturalnych będzie w stanie przyciągać także ładunki płynące bezpośrednio z krajów zamorskich.
Budowa Portu Centralnego to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Port ma powstać między ujściem kanału portowego a Naftoportem. Zwalniające się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego będą stopniowo oddawane miastu. Faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 r., natomiast realizacyjna po 2020 r. Na nowych terenach powstaną terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów.


Autor: Lucyna Piwowarska













#DziękujeMyZaOdwagę
reklama