Zbudujemy centrum handlu LNG

Dodano: 26/04/2017 - numer 1709 - 26.04.2017
fot. Igor Smirnow/Gazeta Polska
fot. Igor Smirnow/Gazeta Polska

​SUROWCE \ Rząd chce stworzyć w Polsce rynek przeładunku i dystrybucji skroplonego gazu

Kilka dni po tym, jak Gaz-System zdecydował, że gazoport w Świnoujściu będzie rozbudowany, nadeszła wiadomość, że UE dofinansuje kwotą ponad miliona euro studium wykonalności małego terminalu LNG w porcie w Gdańsku. Obie te inwestycje mają na celu rozwój rynku LNG w Polsce i zwiększenie energetycznego bezpieczeństwa kraju.
Unia Europejska dofinansuje kwotą 1,048 mln euro studium wykonalności małego terminalu LNG w porcie w Gdańsku – poinformowała Komisja Europejska. Kwota ta stanowi 60 proc. całkowitych kosztów związanych z opracowaniem wspomnianego studium, wymaganym przez KE w ramach przygotowań do inwestycji. Pieniądze na ten cel będą pochodziły z funduszu Łącząc Europę, którego zadaniem jest finansowanie projektów mających służyć większej liczbie państw członkowskich.
A w wypadku gazowego terminalu w Gdańsku tak właśnie ma być. Wspólnie z działającym już w Świnoujściu Terminalem LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego będzie on elementem infrastruktury mającej służyć budowie rynku skroplonego gazu w Polsce, a w szerszej perspektywie w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Odbiorem przywożonego do polskich portów LNG zainteresowane są bowiem inne kraje naszego regionu, m.in. Ukraina, Czechy, Słowacja i Węgry.
Wniosek do KE o dofinansowanie studium wykonalności terminalu LNG w Gdańsku złożyły wspólnie Grupa Lotos oraz spółka Gaz-System, będąca operatorem polskich gazociągów. Gdański gazoport ma być obiektem tzw. małej skali, pełniącym funkcję bazy przeładunkowej, służącym także do tankowania statków napędzanych LNG oraz do dystrybucji gazu do odbiorców końcowych i stacji paliw.
Nowy terminal w Gdańsku ma pomóc w przekształceniu naszego kraju w hub gazowy, będący regionalnym centrum handlu LNG. Z gdańską inwestycją powiązany jest przedstawiony kilka dni temu przez Gaz-System plan zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu w Świnoujściu z 5 do 7,5 mld m sześc. gazu rocznie. – Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe i funkcjonalności stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie – podkreślają przedstawiciele spółki.
Plan rozbudowy świnoujskiego gazoportu chwalą eksperci. Piotr Maciążek, redaktor naczelny specjalistycznego portalu Energetyka24, w rozmowie z PAP‑em stwierdził, że dzięki tej decyzji nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale Polska może się stać ważnym graczem na rynku handlu LNG. W tej chwili PGNiG ma dwa duże kontrakty z Katarem na łączne dostawy 3 mld m sześc. skroplonego gazu rocznie. Obecnie prowadzimy rozmowy na temat dostaw LNG ze Stanów Zjednoczonych, w perspektywie jest jeszcze plan sprowadzania gazu z norweskiego szelfu.
W tej sytuacji rozbudowa gazoportu w Świnoujściu i budowa terminalu LNG w Gdańsku to naturalny krok zmierzający do stworzenia w Polsce centrum przeładunku i dystrybucji skroplonego gazu. Przywożony do polskich portów LNG będziemy mogli tłoczyć na południe i sprzedawać naszym sąsiadom.
(PAP)
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze