Polska na ślepym torze

UNIJNE FUNDUSZE \ RZĄD ZAMIAST NA KOLEJ CHCE DAĆ NA DROGI

Numer 150 - 06.03.2012Gospodarka

Polski rząd chce przenieść 5 mld zł z unijnych funduszy przeznaczonych na inwestycje kolejowe na drogi. W najbliższych dniach Komisja Europejska ma zdecydować, czy przychyli się do tego wniosku. Tymczasem kolejarze od lat alarmują, że infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa wymaga ogromnych nakładów.

Już w styczniu ub.r. premier Donald Tusk ogłosił, że 4,8 mld zł z funduszy unijnych zaoszczędzone na przetargach kolejowych wykorzysta na budowę dróg. Rząd zatwierdził wcześniej „Program budowy dróg krajowych na lata 2011–2015”, zawierający listę inwestycji, które mają być rozpoczęte do 2013 r. Środki te zostały zwiększone z 78 mld do 82,8 mld zł.

Latem Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o przesunięcie 1,2 mld euro z projektów kolejowych na drogowe, co wzbudziło protesty kolejarzy. KE zleciła audyt inwestycji, by sprawdzić, czy polska kolej rzeczywiście nie jest w stanie wykorzystać całej puli unijnego dofinansowania.

Według Ministerstwa Rozwoju Regionalnego kolej to branża, która najbardziej opornie wydaje unijne pieniądze. Z kwot zarezerwowanych na inwestycje kolejowe na razie zakontraktowano mniej niż połowę.

Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, powiedział w styczniu „Rynkowi Infrastruktury”, że KE podjęła już decyzję, odrzucając wniosek polskiego rządu i zalecając kontynuowanie inwestycji kolejowych



zawartość zablokowana

Autor: Tadeusz Święchowicz


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama