Hop hyperloopem przez Polskę

​TRANSPORT \ Podróż koleją przyszłości z Warszawy do Wrocławia trwałaby 37 min

Polska awansowała do grona dziewięciu krajów, w których mógłby powstać nowoczesny środek transportu, jakim jest Hyperloop. Specjalny tor dla kolei przyszłości miałby połączyć Warszawę i Wrocław, a podróż na tej trasie trwałaby zaledwie 37 min.

Konkurs „Global Challenge” na projekt trasy, którą miałby pojechać pierwszy w Europie superszybki pociąg, zorganizowała firma Hyperloop One. Realizuje ona ideę Elona Muska, dyrektora m.in. Tesli i SpaceX, skonstruowania nowoczesnego środka transportu przeznaczonego do przemieszczania się na niewielkie odległości. Ma on wykorzystywać podciśnienie, dzięki któremu za pomocą kapsuł w specjalnych tunelach można się poruszać z prędkością nawet 1200 km/h.Wśród tras zakwalifikowanych do finałowej dziewiątki znalazła się polska propozycja. Chodzi o połączenie Warszawy i Wrocławia. Długość trasy wynosi 415 km. Projekt przewiduje stacje przesiadkowe w Skierniewicach, Łodzi, Sieradzu i Oleśnicy. Gdyby Hyper­loop udało się zrealizować na zaproponowanej przez nas trasie, to podróż z Warszawy do Wrocławia zajęłaby zaledwie 37 min, a ze stolicy do Łodzi jechalibyśmy jedynie 6 min. Do tego jednak jeszcze daleko. Na razie polski projekt – podobnie jak osiem innych – spełnił wszystkie kryteria inżynieryjne związane z budową tras dla pociągu przyszłości.

Polska ma silną konkurencję. Do finałowej fazy konkursu zakwalifikowano aż trzy trasy w Wielkiej Brytanii (Cardiff–Glasgow, Glasgow–Liverpool, Edynburg
–Londyn), po jednej trasie w Holandii i Niemczech (trasy objazdowe) oraz trzy trasy międzynarodowe – łącząca estoński Tallin z fińskimi Helsinkami, hiszpańską stolicę Madryt z marokańskim Tangerem oraz tunel między Bastią na francuskiej wyspie Korsyka a Cagliari na włoskiej Sardynii. Najdłuższą trasę Hyperloop zaplanowano w Niemczech. Pętla ma objąć Berlin, Hamburg, Kolonię, Frankfurt, Stuttgart, Monachium, Norymbergę i Lipsk. Jej długość to 1991 km, a planowany czas przejazdu całej trasy to 142 min.

Na razie napęd Hyperloop testowany jest w Stanach Zjednoczonych, ale docelowo projekt ma być realizowany w wielu różnych miejscach na całym świecie. Najbardziej zaawansowane prace w Europie prowadzą Holendrzy.

Hyperloop w Europie to na razie krótki tor testowy w Holandii, firma Hardt Global Mobility zbudowała tam na terenie uczelni Delft zaledwie 30-metrowy tunel. Założona w styczniu 2017 r. przez naukowców z holenderskiej uczelni firma Hardt wygrała konkurs na projekt kapsuły Hyperloop. We wspomnianym tunelu odbywają się testy systemów napędowych, stabilizacyjnych i odpowiadających za bezpieczeństwo.

Pierwsza kolej Hyperloop prawdopodobnie powstanie w Dubaju i połączy to miasto z Abu Zabi. Prace nad projektem toru są tam bardzo zaawansowane. To głównie zasługa inwestora – firmy DP World, jednego z największych na świecie operatorów portowych, który chce, aby pierwszy Hyperloop połączył leżące w Zatoce Perskiej miasta Emiratów Arabskich.

(SpidersWeb)
     

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze