7 mln aktywnych aplikacji IKO!

Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości elektronicznej i bankowych aplikacji mobilnych. Pozycję niekwestionowanego lidera bankowości mobilnej w naszym kraju zajmuje PKO Bank Polski z rekordową liczbą ponad 7 mln aktywnych aplikacji IKO. Od momentu uruchomienia aplikacji w marcu 2013 r. użytkownicy IKO logowali się do niej ponad 5,7 mld razy i wykonali ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę 417 mld zł.
Popularność bankowości elektronicznej w Polsce stale rośnie. Jak wynika z ostatniego raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”, Polacy mają już łącznie ponad 40 mln umów bankowości elektronicznej. A ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów, korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem, wzrosła o 6 proc. Według danych zebranych przez Związek Banków Polskich, w II kwartale tego roku największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie ban-kowości mobilnej.
Bank w telefonie staje się standardem
Na koniec II kwartału br. liczba klientów korzystających z aplikacji bankowych wzrosła do 18 mln. W tym gronie bardzo wysoki kwartalny skok dokonał się wśród klientów mobile only. To klienci, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, a jednocześnie nie logują się do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera czy przeglądarki internetowej. W II kwartale tacy klienci stanowili 67 proc. wszystkich użytkowników aplikacji, a ich liczba przekroczyła 12 mln, co oznacza przyrost o ponad 1/5 w ciągu zaledwie jednego kwartału i blisko o 1/3 w porównaniu z rokiem ubiegłym. – Dane z raportu „NetB@nk” wskazują na kilka istotnych zjawisk. Po pierwsze, stale rosnąca liczba umów bankowości elektronicznej oznacza, że klienci decydują się na zakładanie rachunków w więcej niż jednym banku. Może mieć to związek z aktualną ofertą depozytową i poszukiwaniem najkorzystniejszych wariantów dla nadwyżek oszczędności klientów w warunkach wysokiej inflacji. Po drugie, kolejny kwartał z rzędu obserwujemy wzrost średniej wartości przelewu, co także świadczy o rosnących cenach towarów i usług, za które klienci płacą w formie elektronicznej, i po trzecie – dalszy wzrost aktywności w bankowości mobilnej i szczególnie – mobile only, co pokazuje, że bank w telefonie staje się po prostu standardem w dzisiejszych czasach, bez którego trudno wyobrazić sobie zarządzanie i kontrolę nad swoimi finansami – komentuje Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
PKO Bank Polski liderem mobilnej bankowości
Bankowe aplikacje mobilne ma w swojej ofercie większość działających na polskim rynku banków. Najbardziej popularna jest aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego (IKO), z której klienci mogą korzystać już od 9 lat. – 7 mln aktywnych aplikacji IKO to 7 mln dowodów potwierdzających, że PKO Bank Polski jest liderem mobilnej bankowości i konsekwentnie rozwija się cyfrowo. Nasza aplikacja jest użyteczna, wygodna i bezpieczna. Nieustannie rosnące liczby pokazujące aktywne korzystanie przez użytkowników IKO z usług bankowych i pozabankowych udowadniają, że trafnie doskonalimy i rozbudowujemy aplikację dostosowaną do ich potrzeb. Bankowość w smartfonie wraz z rosnącym ekosystemem rozmaitych usług dodanych to przyszłość i nowe możliwości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firmowych. Aplikacja mobilna IKO będzie jednym z filarów rozwoju największego polskiego banku w kolejnych latach – podkreśla Paweł Gruza, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, kierujący pracami zarządu.
Uruchomiona ponad 9 lat temu aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego stale się rozwija zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i dostarczanych funkcji oraz usług. – Te 7 mln aktywnych IKO to między innymi efekt wsłuchiwania i wczytywania się w opinie użytkowników naszej aplikacji i klientów naszego banku. IKO z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc oferuje coraz szerszy i stale się rozwijający wachlarz funkcji. Systematycznie dokładamy nowe „cegiełki” w aplikacji, które dają użytkownikom do dyspozycji kolejne praktyczne i intuicyjnie obsługiwane usługi. Stale odnotowujemy też nowe rekordy pod względem liczby i wartości transakcji wy-konywanych w kanale mobilnym. Aplikacja PKO Banku Polskiego to dla milionów naszych klientów wygodne narzędzie, którym posługują się w codziennym życiu – wskazuje Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
Nowe usługi i funkcje
Najpopularniejsza aplikacja bankowa w Polsce oferuje użytkownikom bardzo wiele użytecznych funkcji. Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Użytkownicy mają też możliwość m.in.: autooszczędzania, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz z BLIKA zbliżeniowego. Mają też dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych oferowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Są też funkcje płacenia za auto-strady, za parkowanie, zakupu biletów komunikacyjnych, otwierania konta „na selfie”. Aplikacja umożliwia też w ramach otwartej bankowości wgląd do kont z 11 banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji.
Ostatnio w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego pojawiła się możliwość całkowicie zdalnego założenia dzieciom PKO Konta Dziecka oraz zamówienia karty debetowej PKO Junior z odrębnym rachunkiem. Za pomocą IKO klient może także zweryfikować tożsamość dzwoniącego do niego pracownika PKO Banku Polskiego – to skuteczne narzędzie przeciwdziałające oszustom podszywającym się pod bank. Wśród wdrożeń zaplanowanych w najbliższej przyszłości jest m.in. usługa z zakresu płatności odroczo-nych.
Ponad 200 tys. logowań co godzinę
Klienci PKO Banku Polskiego obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 217 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014 r.) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2018 r. – już 59 tys., a w ubiegłym roku 171 tys. W ciągu ponad 9 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę po-nad 417 mld zł. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 r. w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2018 r. ponad 88 mln, zaś w całym roku 2021 było ich już ponad 468 mln. Średnio codziennie w IKO realizowane jest obecnie prawie 2 mln różnych transakcji; najczęściej użytkownicy robią przelew na rachunek – to 32 proc. z całości wykonywanych w IKO transakcji, płacą BLIKIEM w internecie (27 proc.) i płacą zbliżeniowo telefonem za pomocą HCE (16 proc.). Dziś klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystający z IKO, płacą w internecie 11 razy co dwie sekundy, w każdej minucie zlecają 292 przelewy, a w ciągu doby bank notuje 20 mln interakcji.
Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 r. użytkownicy IKO kupili w ten sposób prawie 26 mln biletów – naj-częściej w Warszawie i Krakowie. Z kolei od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 r.) kierowcy zapłacili za ponad 1,5 mln przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się.
Pomocny Asystent głosowy w aplikacji bankowej
Użytkownicy IKO chętnie też korzystają z Asystenta głosowego, który działa w aplikacji od ponad dwóch lat. Od momentu uruchomienia przeprowadził już 2,15 mln rozmów z klientami, obecnie jest to 150 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też ponad 4 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 320 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym (wystarczy powiedzieć np. „pchnij stówkę do Janka”) i nadal będzie ich przybywać. Asystent ma prawie 800 tys. unikalnych użytkowników. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim; do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klientom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń.
Od roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej. Od kilku miesięcy klienci mogą poprosić o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie. Z tych analiz skorzystało już 85 tys. użytkowników. Już niedługo będą mogli podsumować swoje wydatki w podziale na kategorie (np. podróże, rozrywka itp.).
Przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać.
Materiał powstał we współpracy z Bankiem PKO BP