Chińczycy zainwestują w polskie porty

fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska
fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

GOSPODARKA MORSKA \ 16 państw Europy Środkowej zacieśnia współpracę z Pekinem

Chiński Cosco, jeden z największych armatorów na świecie, jest zainteresowany polskimi portami, także możliwościami inwestycyjnymi – ujawnił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas zakończonego w czwartek wieczorem II Spotkania Ministrów Transportu Europy Środkowo- Wschodniej i Chin. Obecnie trwają rozmowy z jednym z największych armatorów na świecie, chińskim koncernem Cosco, który wyraża zainteresowanie polskimi portami – powiedział szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jego zdaniem Chińczycy są zainteresowani dzierżawą terenów w naszych portach, a także inwestycjami w ich rozbudowę. Minister zwrócił jednocześnie uwagę, że na efekt tych rozmów trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. – Chińczycy są bardzo trudnym partnerem i te negocjacje mogą długo potrwać – dodał. O zainteresowaniu Cosco polskimi portami minister wspomniał PAP-owi w kuluarach zakończonego w czwartek wieczorem II Spotkania Ministrów Transportu 16 państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Celem dwudniowego forum było zacieśnienie współpracy pomiędzy państwami zrzeszonymi w ramach Sekretariatu ds. Morskich, którego prace koordynowane są przez polskie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według Gróbarczyka kierowanie tym sekretariatem daje Polsce znacznie lepsze możliwości co do ewentualnych chińskich inwestycji w polskich portach. Współpraca z Cosco jest wielką szansą, ponieważ chińska spółka to czwarty armator kontenerowy na świecie z flotą liczącą 311 statków. Oceniając zakończone w Warszawie spotkanie, minister Gróbarczyk stwierdził, że współpraca w ramach Sekretariatu ds. Morskich jest ogromną szansą na upodmiotowienie regionu Europy Środkowej oraz rewitalizację transportu morskiego i rzecznego. – Współpraca regionu Europy Środkowej i Chin dostaje kolejne, ważne wsparcie, bo dołącza do niej cały sektor żeglugi morskiej i śródlądowej – powiedział polski minister. – Jestem przekonany, że w najbliższym czasie przyniesie to wymierne efekty – dodał. Współpraca między państwami Europy Środkowo- -Wschodniej i Chinami w formacie 16+1 została zapoczątkowana w 2012 r. na szczycie w Warszawie. Sekretariat ds. Morskich zrzesza 11 państw członkowskich UE (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze