Ponad 6 milionów aktywnych aplikacji PKO Banku Polskiego

fot. adobestock
fot. adobestock

BANKOWOŚĆ \ Jedna aplikacja, wiele możliwości

Coraz więcej Polaków korzysta z bankowych aplikacji mobilnych. Liderem bankowości mobilnej w naszym kraju jest PKO Bank Polski z rekordową liczbą ponad 6 mln aktywnych aplikacji IKO.

Mobilna bankowość w Polsce rośnie w siłę. Dowodem jest choćby fakt, że od momentu uruchomienia przez największy polski bank aplikacji IKO (w marcu 2013 r.) jej użytkownicy logowali się do niej ponad 4,1 mld razy, wykonali 1 mld transakcji na łączną kwotę 274 mld zł. – 6 mln aktywnych aplikacji IKO to kolejny kamień milowy w cyfrowym rozwoju PKO Banku Polskiego. Ta liczba to dowód, że nasza bankowość mobilna jest praktyczna, wygodna i bezpieczna. Wsłuchując się w opinie klientów dostosowujemy aplikację IKO do ich rosnących wymagań. Bankowanie w smartfonie to przyszłość i będziemy nadal rozwijać mobilne funkcje i możliwości zarówno dla klientów detalicznych, jak i firmowych. Przyjazna i intuicyjna aplikacja z rozbudowanym ekosystemem usług finansowych będzie jednym z filarów rozwoju banku w kolejnych latach – podkreśla Iwona Duda, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, kierująca pracami zarządu.

Statystyki opisujące, jak używana była i jest aplikacja IKO, pokazują jej mocny wzrost. Obecnie klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo logują się do IKO co godzinę średnio 180 tys. razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014 r.) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2017 r. już 32 tys., a w ubiegłym roku 130 tys. Szybko też rosła liczba wykonywanych przy pomocy aplikacji transakcji. W ciągu prawie 10 miesięcy 2013 r. w IKO wykonano ich ponad 260 tys., w 2016 r. ponad 11,5 mln, zaś w całym roku 2020 było ich już ponad 300 mln. Aplikacja jest używana najczęściej do dokonywania przelewów, płatności w internecie oraz płatności zbliżeniowych. Obecnie klienci korzystający z IKO płacą w internecie 9 razy co dwie sekundy, w każdej minucie zlecają 264 przelewy, a w ciągu doby bank notuje ponad 10 mln interakcji.

Więcej użytkowników, nowe funkcje

Wprowadzona ponad 8 lat temu aplikacja mobilna PKO BP dynamicznie się rozwija zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i dostarczanych funkcji oraz usług. – Aplikacja mobilna daje użytkownikom coraz to nowe możliwości i funkcje. Jej popularność systematycznie rośnie, rekordy bije także liczba i wartość transakcji wykonywanych w kanale mobilnym. Jesteśmy liderami mobilnej bankowości i stawiamy na dalszy rozwój aplikacji IKO – opisuje Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

Wśród nowych funkcji wprowadzonych w aplikacji IKO w ostatnim czasie jest m.in. możliwość zarządzania inwestycjami, a także korzystania z usług biura maklerskiego. Klienci banku poprzez aplikację mogą zapoznać się z ofertą funduszy inwestycyjnych, mają także dostęp do szczegółów dotyczących poszczególnych funduszy, w tym aktualnych i historycznych notowań. Użytkownicy aplikacji IKO mogą też kupić fundusz, dopłacić do niego i dokonać zamiany lub sprzedaży. Mogą również przeglądać historię transakcji oraz złożyć dyspozycje, np. zamówić dokumenty dotyczące posiadanych funduszy.

Z kolei uczestnicy Pracowniczych Planów Kapitałowych i Pracowniczych Programów Emerytalnych prowadzonych przez PKO TFI mogą w aplikacji sprawdzić stan swoich środków. Mobilny dostęp do PPK i PPE mają też osoby nieposiadające konta w PKO Banku Polskim, wystarczy, że zainstalują aplikację banku i aktywują „IKO bez konta”. – Nie jest to nasze ostatnie słowo. W najbliższych miesiącach planujemy kolejne zmiany i udogodnienia, dzięki którym inwestowanie będzie jeszcze prostsze. Produkty inwestycyjne są w centrum uwagi naszych klientów, dlatego budowanie nowych funkcji w zakresie inwestowania jest dziś dla nas niezwykle istotne – zapewnia Rafał Madej, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych PKO BP.

Smartfonem zapłacisz za bilet i mandat

W  aplikacji IKO można także zapłacić za autostrady bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otworzyć konto „na selfie”, złożyć wniosek o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz zmienić konto na inny typ. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach otwartej bankowości).

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 r. użytkownicy IKO kupili w ten sposób ponad 13,3 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 r.) kierowcy zapłacili za prawie 430 tys. przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się. Za pośrednictwem aplikacji IKO można też zapłacić fakturę, wykorzystując np. skan kodu QR, mandat karny, a także uiścić opłatę za parking (w ponad 100 miejscowościach). Nowością w aplikacji jest BLIK zbliżeniowy, czyli możliwość zapłacenia smartfonem np. na terminalu w sklepie, gdy ktoś zapomni portfela czy karty. Z wykorzystaniem aplikacji można też opłacić karty podarunkowe z kodami doładowującymi konta na popularnych platformach z muzyką, filmami, serialami i grami.

Pomocny Asystent głosowy w aplikacji

Jeśli ktoś nie ma ochoty klikać, to może z IKO… porozmawiać. Popularność zyskuje bowiem Asystent głosowy i bankowanie za pomocą mówionych poleceń. W ciągu półtora roku od uruchomienia Asystenta przeprowadził on już ponad 950 tys. rozmów z klientami (obecnie jest to 68 tys. dialogów miesięcznie). Odnotowano w nim 1,9 mln wypowiedzi użytkowników. Co ważne, asystent stale jest doskonalony. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 270 tematów rozmów i będzie ich sukcesywnie przybywać. Asystent głosowy IKO, mający 390 tys. unikalnych użytkowników, to rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO BP.

Od połowy września tego roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z nowych narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te dwie najnowsze funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Umożliwiają przy tym wybór waluty, konta i okresu, dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Przy pomocy Asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIK-iem, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie.

(ar)
Materiał powstał we współpracy
z Bankiem PKO BP

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze