PKO Bank Polski wspiera realizację Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego

fot. adobestock
fot. adobestock

CYFRYZACJA \ Dostęp do usług e-administracji szybszy i łatwiejszy

PKO Bank Polski jest jednym z pierwszych banków, który umożliwi swoim klientom składanie wniosków o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przez serwisy bankowości elektronicznej. Klienci będą mogli składać je od 4 stycznia bezpośrednio w bankowości elektronicznej iPKO oraz Inteligo.  To kolejne rozwiązanie, które pomoże załatwić sprawy urzędowe przez internet. 

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to nowe rządowe wsparcie na drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12. do ukończenia 35. miesiąca życia. Świadczenie będzie przysługiwać bez względu na dochód, a rodzice będą mogli sami zdecydować, jak chcą je pobierać. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy może być wypłacany co miesiąc na dwa sposoby: 1000 zł przez 12 miesięcy lub 500 zł przez 24 miesiące. W sumie rodzice mogą otrzymać 12 tys. zł.

Od 4 stycznia 2022 r. wniosek o nowe świadczenie klienci PKO Banku Polskiego będą mogli wypełnić bezpośrednio przez serwisy iPKO oraz Inteligo.

 – PKO Bank Polski od początku aktywnie uczestniczy w budowie cyfrowego państwa i jest liderem wprowadzania przyjaznych i bezpiecznych rozwiązań, które pomagają obywatelom w szybkim i łatwym dostępie do usług e-administracji. Cieszę się, że po raz kolejny możemy umożliwić naszym klientom załatwianie spraw urzędowych przez bankowość elektroniczną, bo to dla nich wygoda i oszczędność czasu. Zależy nam na tym, aby złożenie wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy było jak najprostsze dla rodziców i opiekunów, dlatego już od 4 stycznia uruchomimy taką możliwość w naszych serwisach – mówi Iwona Duda, wiceprezes kierująca pracami zarządu PKO Banku Polskiego.

Nowe rozwiązanie wejdzie w życie od 1 stycznia 2022 r., a realizacją Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego, czyli prowadzeniem postępowania w sprawie przyznania świadczenia i jego wypłatą, zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od startu świadczenia, czyli od 1 stycznia 2022 r., wniosek będzie można wypełnić na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Do PUE ZUS klienci banku będą przekierowani z serwisu internetowego iPKO lub Inteligo. Od 4 stycznia wniosek będzie można już wypełnić bezpośrednio przez oba te serwisy, bez przekierowania.

Rośnie popularność e-usług

W ostatnich latach można było zaobserwować znaczące przyspieszenie procesu cyfryzacji polskiej gospodarki, handlu, ale też administracji. Towarzyszy temu rosnące zainteresowanie Polaków korzystaniem z różnego rodzaju e-usług, o czym świadczy chociażby dynamiczny wzrost liczby zakładanych profili zaufanych (PZ), umożliwiających potwierdzanie tożsamości w kontaktach z e-administracją. Korzysta z niego już prawie 13,2 mln Polaków, z czego w listopadzie założyło go prawie 234 tys. osób. Profil zaufany jest kluczem do załatwiania spraw urzędowych przez internet. PKO Bank Polski był pierwszym bankiem, który umożliwił klientom zakładanie profilu zaufanego.

Większość spraw urzędowych można załatwić online

Dzięki profilowi zaufanemu wiele spraw urzędowych możemy załatwić online. Profil zaufany pozwala podpisywać dokumenty przekazywane przez internet, składać wnioski o dowód osobisty dla siebie lub dziecka, zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu osobistego, złożyć wniosek o przydatną podczas podróży kartę EKUZ. Online można też otrzymać odpisy aktów z urzędu stanu cywilnego czy złożyć wniosek o Kartę Dużej Rodziny.

Jeśli ktoś potrzebuje złożyć podanie, wniosek, skargę czy zażalenie, to może to zrobić, wypełniając formularz pisma ogólnego i wysłać go na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP). Przez internet można też zgłosić pojawienie się na świecie nowego członka rodziny, zameldować się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące. Nie trzeba też wychodzić z domu, żeby zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu. Online można też rozliczyć podatki, składając deklarację podatkową e-PIT.

Ostatnio bardzo popularna stała się aplikacja Ministerstwa Zdrowia Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Za jej pośrednictwem można zapisać się na wizytę lekarską, szczepienie. Aplikacja umożliwia też szybki i bezpieczny dostęp do informacji o leczeniu: swoim, swoich dzieci lub osoby, która nas do tego upoważniła.

PKO Bank Polski był też pierwszą w Polsce instytucją, która umożliwiła Polakom logowanie się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów. Rozwiązało to problem zapamiętywania wielu haseł do różnych serwisów czy konieczności posiadania profilu zaufanego. Było to możliwe dzięki połączeniu z tzw. węzłem krajowym, który dał możliwość logowania do wszystkich systemów administracji publicznej. Dzięki temu połączeniu klienci zyskali właśnie nie tylko możliwość prostszego i wygodniejszego logowania się do systemów administracji, ale też zdalnego załatwiania spraw urzędowych.

Wystarczy, że po przeniesieniu na stronę logowania klikną w ikonkę swojego banku i zalogują się, korzystając ze swojego hasła, dokładnie tak samo jak w przypadku logowania do systemu bankowości elektronicznej. Ich login i hasło z banku wystarczą, by załatwiać online sprawy urzędowe. Tym bardziej że tym osobom, które nie mają jeszcze profilu zaufanego, jest on zakładany automatycznie, za zgodą użytkownika, bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Bank jako pierwszy umożliwił też klientom korzystającym z bankowości elektronicznej składanie wniosków w programie Rodzina 500+. Do tej pory klienci złożyli około 2,5 mln wniosków. Przez serwisy klienci składają też wnioski o Dobry Start. Od 5 lat na mocy porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych mogą też korzystać z e-usług ZUS. Dzięki temu mają dostęp do informacji, które są na ich koncie na portalu PUE. Platforma PUE ZUS umożliwia całodobowy wgląd do konta ZUS. Pozwala bez wychodzenia z domu, przez internet, załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. W zależności od statusu profilu klienta (ubezpieczonego, płatnika bądź świadczeniobiorcy) można sprawdzić m.in. stan konta w ZUS, zweryfikować informacje dotyczące ubezpieczeń, składek, wysokości wypłacanych zasiłków. Można też śledzić stan załatwianych spraw i otrzymywać powiadomienia.

Artykuł powstał we współpracy
z PKO Bankiem Polskim

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze