Bramki na autostradach odchodzą do lamusa

fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska
fot. Zbyszek Kaczmarek/Gazeta Polska

PODRÓŻE \ Aplikacja, która ułatwi życie wielu polskim kierowcom

Od początku grudnia otwarte zostały szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4, a to dzięki zmianie systemu poboru opłat. Kierowcy samochodów osobowych i motocykli mogą płacić za przejazd za pomocą aplikacji e-TOLL lub e-biletu autostradowego. Partnerem systemu jest PKN ORLEN, który informuje, że kierowcy mogą uiścić opłatę za podróż również w aplikacjach ORLEN PAY i mFLOTA, a wkrótce także w aplikacji ORLEN VITAY. Uzupełnieniem jest stacjonarna sprzedaż e-biletu na wybranych stacjach ORLEN.

W Polsce mamy obecnie ok. 1,7 tys. km autostrad, na które składają się odcinki koncesyjne oraz państwowe. Te pierwsze to: 151 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk–Toruń (koszt przejazdu w jedną stronę to blisko 30 zł), 252 km autostrady A2 na odcinku Świecko
–Konin (koszt w jedną stronę to prawie 90 zł) oraz 60 km na A4 na trasie Katowice
–Kraków (koszt w jedną stronę wynosi 24 zł). Z kolei na państwowych autostradach kierowcy osobówek uiszczają opłaty za przejazd tylko na dwóch odcinkach: to 160 km autostrady A4 na trasie Gliwice–Wrocław (16 zł) i 99 km na A2 na trasie Konin–Stryków (9,90 zł). W sumie płatnych autostrad mamy w Polsce ponad 725 km.

E-TOLL PL Bilet ułatwieniem dla kierowców

Należy tam wybrać, którą trasą jedziemy (do wyboru A2 i A4), wpisać numer rejestracyjny i kategorię pojazdu (samochód czy motocykl), wpisać punkt początkowy i końcowy przejazdu oraz datę i godzinę rozpoczęcia podróży.

W efekcie uzupełnienia tych informacji ukaże nam się ramka z kwotą, jaką musimy zapłacić. Wybieramy metodę płatności jak w sklepie internetowym i... nie musimy się już martwić o podroż autostradą.

E-bilet autostradowy można zakupić z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres jego ważności to 48 godzin od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia przejazdu. Gdyby jednak plany nam się zmieniły, to bilet będzie można zwrócić przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży.

Warto zaznaczyć, że bilety za przejazd płatnymi autostradami państwowymi można zakupić także w aplikacjach udostępnionych przez przedsiębiorców, z którymi Krajowa Administracja Skarbowa zawarła umowy partnerskie. Ponadto bilety można nabyć także na 1359 stacjach paliw ORLEN. Zakup prawa do przejazdu w takim punkcie stacjonarnym warto zaplanować dużo wcześniej. Zawsze możemy upewnić się, czy najbliższa stacja paliw sprzedaje bilet autostradowy, ponieważ ich pełna lista znajduje się na stronie Etoll.gov.pl. Z racji tego, że coraz więcej punktów ORLEN oferuje sprzedaż biletów autostradowych, możemy też nabyć go na stacji paliw, która nie jest w najbliższej okolicy autostrady.

PKN ORLEN partnerem E-TOLL

PKN ORLEN od początku jest partnerem systemu e-TOLL. Sprzedaż biletów autostradowych na stacjach koncernu została przygotowana przez Ministerstwo Finansów z myślą o klientach, którzy nie posiadają aplikacji, nie korzystają ze smartfonów albo sporadycznie jeżdżą po płatnych odcinkach państwowych autostrad. Na najbardziej popularnych stacjach ORLEN, na których są dostępne e-bilety, uruchomiono dodatkowe kasy i ponad siedemdziesięciu mobilnych kasjerów. Koncern przygotował także materiały z informacjami na temat płatnych odcinków autostrad objętych systemem e-TOLL.

Gapowiczów czekają niemiłe konsekwencje

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w specjalnych pojazdach wykorzystywanych do kontroli aut poruszających się po płatnych odcinkach.

Za jazdę po tych fragmentach autostrad A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeśli natomiast zostanie ona wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Co więcej, opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu trzech dni od zakończenia przejazdu zapłacimy za e-bilet autostradowy przy pomocy np. aplikacji E-TOLL PL Bilet.

Warto też uprzedzić, że grzywną zagrożone jest działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu.

System będzie ulepszany

Jak niemal w każdej nowej aplikacji czy systemie, tak i w przypadku e-TOLL użytkownicy znaleźli kilka rzeczy, które można jeszcze poprawić. Ministerstwo Cyfryzacji wsłuchuje się w te głosy, o czym świadczy ostatnia wypowiedź wiceministra cyfryzacji Janusza Cieszyńskiego. – Liczę, że będzie coraz mniej problemów z tą wersją dla pojazdów lekkich. Historia popularnych usług jest taka, że rzadko kiedy coś wychodzi od razu super – już nie mówię, że Cyberpunk czy co druga wersja Windowsa, którą szybko zapominamy, bo się nie przyjmuje – przypomniał. – Więc liczę, że z tymi problemami, które mamy, poradzimy sobie, bo zależy nam, aby oferować cyfrowe usługi na wysokim poziomie – zadeklarował Cieszyński na obradach sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii, zorganizowanej w trakcie Szczytu Cyfrowego ONZ – IGF 2021 w Katowicach.

Materiał powstał we współpracy z PKN ORLEN

     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze