Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Scenografia, która zasługuje na muzealnego Oscara

Dodano: 16/10/2025 - Numer 4043 - 16.10.2025
fot. Anna Krajkowska/Gazeta Polska
fot. Anna Krajkowska/Gazeta Polska

Wystawa „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” w Muzeum Narodowym w Warszawie działa jak spektakl, w którym scenografia nie jest tłem, lecz jednym z głównych aktorów. To pierwsze w Polsce tak obszerne spotkanie Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Dzięki aranżacji ich obrazy wchodzą ze sobą w prowokujący dialog. Połączenie obrazów, lalek, masek i dźwięku przekształca oglądanie w doświadczanie – tytułowy karnawał zaczyna się od progu wejścia i trwa do ostatniego kadru ekspozycji.

Scenografia tej wystawy to kształtowana opowieść, a nie katalog wnętrz. Autorzy zaplanowali ekspozycję jak spektakl z sześcioma aktami: lalki i maski wprowadzają, „Zielony Balonik” zdradza źródła, „Karnawał” rozwija barwny

     

18%
pozostało do przeczytania: 82%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze