Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

​Senior będzie bardziej chroniony

Dodano: 16/03/2018 - numer 1977 - 16.03.2018
OCHRONA KONSUMENTA \ Prawo będzie tak zmienione, by chronić osoby starsze przed nieuczciwymi przedsiębiorcami – zadeklarowała wicepremier Beata Szydło, informując o powołaniu roboczego zespołu w tej sprawie. Rząd wypowiada wojnę firmom naciągającym seniorów na pokazach. Pomoże w tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pościel o właściwościach rehabilitacyjnych, garnki umożliwiające przygotowywanie potraw obniżających cholesterol czy urządzenia paramedyczne, z reguły sprzedawane po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawione właściwości opisywanych w czasie sprzedaży – to tylko część z bardzo bogatej oferty nieuczciwie działających przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność oraz nieznajomość prawa konsumenckiego. – To zjawisko, które musimy wyeliminować. W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą bowiem coś więcej niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa – powiedziała wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów.
Obawy wicepremier Szydło potwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który bije na alarm, że niektórzy przedsiębiorcy wykorzystują zaufanie, jakim darzą ich seniorzy. Najczęściej powtarzające się nieuczciwe działania to nakłanianie osób starszych do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych. Aby dodatkowo zachęcić do zakupu, sprzedawcy w czasie bezpłatnych badań medycznych akcentują zły stan zdrowia uczestników pokazów. Sprzedaż takich produktów i usług odbywa się najczęściej w hotelach lub w sanatoriach, gdzie osoby starsze zaprasza się pod pretekstem możliwości wykonania bezpłatnych badań.
Prezes UOKiK-u Marek Niechciał ujawniał więcej nieuczciwych praktyk stosowanych przez przebiegłych sprzedawców. Są to choćby nieujawnianie handlowego celu pokazu w trakcie zapraszania, stosowanie niedopuszczalnego nacisku w trakcie zawierania umów, utrudnianie zakończenia umowy czy uniemożliwianie kontaktu ze sprzedawcą. Aby ograniczyć nieprawidłowości, UOKiK rozważa wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji, a także obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania. Umowa byłaby automatycznie rozwiązywana, jeżeli pokaz nie zostałby zgłoszony, obowiązki dotyczące jasnego informowania naruszone lub ceny byłyby rażąco zawyżone w stosunku do rynkowych. Urząd postuluje również zaostrzenie przepisów związanych z umowami dotyczącymi usług medycznych. Obecne przepisy nie są precyzyjne, więc handlowcy zapraszają seniorów na bezpłatne badania, które służą wyłącznie sprzedaży kosztownych pakietów medycznych.
Właśnie startuje w mediach kampania edukacyjna, której celem będzie ostrzeżenie konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi oraz o prawach konsumenckich, przede wszystkim o 14-dniowym okresie umożliwiającym bezpłatne odstąpienie od umowy zawartej na pokazie.
 
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze