fot. Bobby Yip/Reuters

Nowy Jedwabny Szlak na cenzurowanym. USA oferują partnerstwo zamiast dominacji

GEOPOLITYKA \ Stany Zjednoczone rzucają wyzwanie Chinom

numer 2098 - 09.08.2018 Świat

Kilka dni przed swoją podróżą do Azji sekretarz stanu USA Mike Pompeo przedstawił zarys ekonomicznego planu Waszyngtonu dla krajów regionu Indo-Pacyfiku. Projekt ten ma być alternatywą dla chińskiej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, na którą Azja patrzy z coraz większą nieufnością.

Administracja Donalda Trump wesprze kraje w regionie Indo-Pacyfiku w rozwoju ich infrastruktury, sektora energetycznego i gospodarki cyfrowej. Przedstawiona przez sekretarza stanu Mike’a Pompeo inicjatywa pn. „Ekonomiczna wizja w regionie Indo-Pacyfiku” jest odpowiedzią na obawy Waszyngtonu wynikające z chińskiego zaangażowania w regionie.

Obawy te podziela także coraz więcej krajów, które początkowo ochoczo przystąpiły do chińskiej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli pakiet wielomiliardowych projektów transportowych i energetycznych, które Pekin wykorzystuje, by wzmocnić swoje wpływy w Azji oraz poza nią. Coraz wyraźniej widać, że Nowy Jedwabny Szlak dla krajów w nim uczestniczących oznacza zaciąganie ogromnych długów wobec Chin i wzrost korupcji. Taki los spotkał Pakistan, który z Chinami w 2015 r. podpisał umowy inwestycyjne o wartości 46 mld dol. (potem tę kwotę podniesiono do 62 mld dol.). Pożyczki udzielone Pakistanowi w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku przez Chiny na łączną kwotę 57 mld dol. (ich oprocentowanie to 2 proc.) zostały udzielone pod warunkiem, że projekty inwestycyjne będą wykonywane tylko przez chińskie firmy.

Przyjrzenie się chińskim projektom inwestycyjnym w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku i ich renegocjację zapowiedział Mahathir bin Mohamad, premier Malezji od maja br



zawartość zablokowana

Autor: Hanna Shen


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama