Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Niska czy zerowa emisja?

Dodano: 13/09/2018 - numer 2142 - 01.10.2018
Podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy dyskutowano m.in. na temat możliwych wariantów rozwoju elektromobilności w Polsce.
Autorzy poprzedzającej debatę prezentacji – prof. Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej i Krzysztof Mazur, prezes Klubu Jagiellońskiego, uważają, że w zależności od typu transportu należy zróżnicować strategię wdrażania elektromobilności.
Opowiadają się za promocją aut niskoemisyjnych zamiast zeroemisyjnych w segmencie transportu indywidualnego. Jednocześnie akceptują promocję pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. Ich zdaniem wsparcie państwa powinno być szczególnie silne w odniesieniu do produkcji autobusów elektrycznych.
Plany trzeba zmodyfikować
W opinii Jakuba Farysia, prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, obecnie branża motoryzacyjna jest być może w najważniejszym momencie swojej historii od 100 lat. – Od wyboru zero- lub niskoemisyjnego paliwa (CNG, LNG, elektryczność, wodór) zależy jej przyszłość – przekonywał. – Łatwiej będzie uruchomić produkcję krótkoseryjną małych aut na elektryczność niż uruchomić podobne przedsięwzięcie przewidziane na dużą skalę.
Rewolucja na drogach
Jakub Faryś podobnie jak przedstawiciel Toyoty uważa, że uruchomienie produkcji długoseryjnej to koszt rzędu wielu miliardów euro. – Jednak musimy śledzić takie przedsięwzięcia za granicą, zwłaszcza w Europie, by nadążać za aktualnymi trendami. Ich śledzenie to zadanie nie tylko dla branży, ale i dla rządu – podkreślił szef PZPM.
W opinii Jarosława Dybowskiego, dyrektora wykonawczego ds. energetyki w PKN Orlen, znajdujemy się w przededniu rewolucji związanej z przechodzeniem w transporcie drogowym na paliwa nisko- i zeroemisyjne. – Ale jakie technologie w tym zakresie będą dominować za 10–20 lat, tego jeszcze nikt nie wie – stwierdził.
– Musimy jednak w tej rewolucji aktywnie uczestniczyć. W najbliższych latach planujemy uruchomienie 150 punktów ładowania samochodów elektrycznych głównie na naszych stacjach paliw. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 szybkich punktów ładowania. Chcemy być gotowi na każdy scenariusz w kontekście rewolucji paliwowej, z którą niewątpliwie mamy do czynienia.
Strategia na miarę czasów
Tymczasem produkcja aut na paliwa zero- i niskoemisyjne to nie tylko moda czy obowiązek podporządkowania się dyrektywom unijnym, ale i konieczność. Według danych przytoczonych przez Mazura w całej Unii Europejskiej z powodu zanieczyszczenia powietrza (w dużej mierze przez nasilony ruch samochodów wykorzystujących paliwa tradycyjne, emitujące zanieczyszczenia atmosferyczne) rocznie umiera 470 tys. osób. Z tego aż 10 proc. przypada na Polskę, w której mieszka 7,5 proc. ludności UE.
– Cele państwowej strategii elektromobilności powinny być ambitne i jasno określone – stwierdził Mazur – Państwa, które mocno postawiły na rozwój paliw alternatywnych, takie jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, co 12 miesięcy swoją legislację odnoszącą się do tych paliw dopasowują do zmieniającej się rzeczywistości. U nas  powinno być podobnie. Róbmy mądre prawo, które pozwoli przygotować się do nadchodzącej dopiero rewolucji na naszych drogach. W Polsce średnia wieku pojazdów wynosi 15 lat – to główna przyczyna zanieczyszczeń w miastach. Chciałbym, by Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który ma zacząć działać od 2019 r., nie okazał się projektem życzeniowym, ale by stał się faktycznie pomostem, który pozwoli bezpiecznie przejść do niskoemisyjności.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przekonywał, że powszechna elektromobilność to na razie przyszłość. Samorządy w zakupach autobusów na paliwa niskoemisyjne muszą bowiem przede wszystkim kierować się rachunkiem ekonomicznym. – Obecnie w Katowicach proporcje wyglądają tak, że na ok. 200 tys. aut (z paliwem tradycyjnym) przypada kilkaset autobusów (tylko część z nich niskoemisyjna) – zakończył.
Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z PKN ORLEN.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze