IKO najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce

Choć tradycyjna, stacjonarna obsługa klientów w oddziałach banków nie odeszła jeszcze do przeszłości, w ostatnich latach jesteśmy świadkami wzmożonego przechodzenia coraz większej liczby klientów do e-bankowości, zwłaszcza w segmencie mobilnym, czyli bankowaniu na smarfonach. Dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i firm.

Aplikacje bankowe pozwalają na bardzo wygodne wykonywanie rozmaitych operacji finansowych bez konieczności używania gotówki – jedynie za pomocą smartfona. Najpopularniejszą na polskim rynku bankowym jest aplikacja mobilna IKO PKO Banku Polskiego, za pomocą której, oprócz wszelkiego typu przelewów z konta, można m.in. całkowicie zdalnie założyć dzieciom rachunek bankowy oraz zamówić im kartę debetową z odrębnym rachunkiem. Można także zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika banku – tak, by uniknąć kontaktów z oszustami podszywającymi się pod bank. Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego oferuje szeroki wachlarz funkcji. Za jej pomocą można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Użytkownicy mają też możliwość m.in.: autooszczędzania, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz z BLIKA zbliżeniowego. Mają też dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych oferowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Są też funkcje płacenia za autostrady, za parkowanie, zakupu biletów komunikacyjnych, otwierania konta "na selfie". Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z 11 banków w ramach otwartej bankowości – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji.

Bank planuje także wdrożenie usługi z zakresu płatności odroczonych. Od roku działa też w banku Asystent głosowy (voicebot), który umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności.

Mobile only to już ponad 12 mln użytkowników w bankowości

Nic zatem dziwnego, że liczba klientów banków Polsce, korzystających aktywnie z bankowych aplikacji mobilnych w smartfonach, stale rośnie. Z danych zebranych przez PRNews.pl wynika, że po I kwartale 2022 r. użytkowników takich aplikacji było w całym kraju 18,2 mln. Najwięcej użytkowników mobilnych mają PKO Bank Polski, mBank i ING Bank Śląski. Jednocześnie rośnie grono klientów, którzy obsługują swoje finanse wyłącznie za pomocą telefonów komórkowych, tj. logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera czy przeglądarki internetowej (określa się ich – "mobile only").

Według danych zebranych przez Związek Banków Polskich liczba takich klientów polskich banków wyniosła na koniec I półrocza br. 12 mln.

Ponadto, jak zaznacza ZBP, liczba klientów z firm sektora MŚP, posiadających dostęp do bankowości internetowej na koniec II kwartału br., wyniosła prawie 3,5 mln. W tym segmencie nastąpił wzrost o 5 proc. w stosunku do I kwartału br. Ponad 2,3 mln spośród tych klientów aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. To także nieco wyższa wartość niż trzy miesiące wcześniej.

PKO Bank Polski liderem także mobilnej bankowości

Największą liczbę aktywnych mobilnych aplikacji bankowych w naszym kraju ma PKO Bank Polski – to już ponad 7 mln aplikacji IKO. Ich użytkownicy wykonali w sumie ponad 1,5 mld transakcji na łączną kwotę 417 mld zł.

Ponadto, jak poinformował bank, co dwie sekundy w aplikacji wykonywanych jest 11 płatności mobilnych w internecie, co minutę – 292 przelewy, co godzinę – 217 tys. logowań, co-dziennie – 20 milionów interakcji. Zaś Asystent głosowy IKO (voicebot) przeprowadził 2,15 mln rozmów z użytkownikami aplikacji.

– 7 mln aktywnych aplikacji IKO to 7 mln dowodów potwierdzających, że PKO Bank Polski jest liderem mobilnej bankowości i konsekwentnie rozwija się cyfrowo – podkreśla Paweł Gruza, wicepre-zes PKO Banku Polskiego kierujący pracami zarządu. – Nasza aplikacja jest użyteczna, wygodna i bezpieczna. Nieustannie rosnące liczby, pokazujące aktywne korzystanie przez użytkowników IKO z usług bankowych i pozabankowych, udowadniają, że trafnie doskonalimy i rozbudowujemy aplikację dostosowaną do ich potrzeb. Bankowość w smartfonie wraz z rosnącym ekosystemem roz-maitych usług dodanych to przyszłość i nowe możliwości zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firmowych. Aplikacja mobilna IKO będzie jednym z filarów rozwoju największego polskiego banku w kolejnych latach – dodaje wiceprezes Gruza.

Od ponad 9 lat aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego dynamicznie się rozwija zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i dostarczanych funkcji oraz usług.

– IKO z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc oferuje coraz szerszy i stale się rozwijający wachlarz funkcji. Systematycznie dokładamy nowe cegiełki w aplikacji, które dają użytkow-nikom do dyspozycji kolejne praktyczne i intuicyjnie obsługiwane usługi. Stale odnotowujemy też nowe rekordy liczby i wartości transakcji wykonywanych w kanale mobilnym. Aplikacja PKO Banku Polskiego to dla milionów naszych klientów wygodne narzędzie, którym posługują się w codziennym życiu – dodaje Michał Macierzyński, dyr. Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.

W IKO średnio codziennie prawie 2 mln różnych transakcji

Średnio codziennie w IKO realizowanych jest prawie 2 mln różnych transakcji; najczęściej użytkownicy robią przelew na rachunek – to 32 proc. z całości wykonywanych w IKO transak-cji, płacą BLIKIEM w internecie (27 proc.) i płacą zbliżeniowo telefonem za pomocą HCE (16 proc.). Dziś klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystający z IKO, płacą w internecie 11 razy co dwie sekundy, w każdej minucie zlecają 292 przelewy, a w ciągu doby bank notuje 20 mln interakcji.

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 r. użytkownicy IKO kupili w ten sposób prawie 26 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 r.) kierowcy zapłacili za ponad 1,5 mln przejazdów przez bramki bez ko-nieczności zatrzymywania się.

Walka ze spoofingiem

Klienci PKO Banku Polskiego, którzy mają aktywną aplikację mobilną IKO, mogą teraz za jej pomocą zweryfikować, czy kontaktuje się z nimi rzeczywisty pracownik banku. W praktyce wygląda to tak, że klient PKO Banku Polskiego posiadający aplikację IKO w trakcie rozmowy z konsultantem otrzyma na swój telefon wiadomość (push) z danymi pracownika, który z nim się kontaktuje (imię i nazwisko, stanowisko, adres oddziału). Może zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej, prosząc pracownika banku o podanie tych danych – jeśli zgadzają się z tymi z przysłanej informacji, zatwierdza je PIN-em do IKO (ma na to 2 minuty) i obie strony mogą bezpiecznie kontynuować rozmowę.

Potwierdzenie tożsamości pracownika banku w IKO to rozwiązanie, które zwiększy bezpieczeństwo danych i finansów klientów banku, pomoże zapobiec wielu wyłudzeniom i kradzieżom dokonywanym przez oszustów podających się za bankowych doradców czy konsultantów.

– W kilku prostych krokach klient może potwierdzić w aplikacji IKO tożsamość pracownika banku. PKO Bank Polski jako jeden z pierwszych na polskim rynku finansowym wprowadził takie rozwiązanie, które z pewnością zdecydowanie zwiększy skuteczność walki z oszustami. Plaga spoofingu, czyli oszustwa podszywania się pod numer infolinii i pod pracowników banku, wymaga praktycznych i skutecznych działań i to rozwiązanie do nich należy – podkreśla Michał Macierzyński.

Od ponad roku tzw. spoofing, to coraz częściej wykorzystywane oszustwo. Przestępcy wykorzystują słabość infrastruktury GSM i są w stanie podszyć się pod dowolny numer telefonu – infolinii bankowej, ale też policji czy prokuratury. Zarówno PKO Bank Polski, jak i inne banki, ostrzegają o tych oszustwach na swoich stronach, stronach logowania, w aplikacjach mobil-nych, w mediach społecznościowych czy na infolinii. Ostrzeżenia wystosowały też Związek Banków Polskich i Policja.

15 mln rozmów z voicebotami

Ponad 6 mln klientów PKO Banku Polskiego rozmawiało z bankowymi voicebotami ponad 15 mln razy. Wszystkie te rozmowy, na bankowych infoliniach i z Asystentem głosowym IKO trwały ponad 190 tys. godzin. Asystent głosowy IKO od momentu uruchomienia przeprowadził już 2,15 mln rozmów z klientami, obecnie jest to 150 tys. dialogów miesięcznie. W największym polskim banku działa 14 botów konwersacyjnych, wykorzystujących sztuczną inteligencję, najstarszy z nich pracuje już ponad 2,5 roku.

– PKO Bank Polski jako lider technologiczny polskiego sektora finansowego coraz szerzej wykorzystuje voiceboty, zgodnie z potrzebami i wymaganiami klientów. Dzięki temu wygodnie i bezpiecznie mogą oni skorzystać z bankowych usług, a w wielu przypadkach i sytuacjach w ogóle nie muszą rozmawiać z człowiekiem. Oczywiście bankowa sztuczna inteligencja współ-pracuje z konsultantami i łączy ich z klientami, którym samodzielnie nie jest w stanie pomóc. Zarówno Asystent głosowy w naszej aplikacji mobilnej IKO, jak i voiceboty na infoliniach to rozwiązania, które będziemy tak rozbudowywać, by stały się waż-nymi elementami rozwoju największego polskiego banku w najbliższych latach – informuje Katarzyna Dziwulska, dyr. Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.

Artykuł powstał przy współpracy z PKO Bankiem Polskim