Nowa rola szkół i placówek specjalnych – Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą

Współczesna polska szkoła chce być jak najbliżej życia. Dąży do wyposażenia każdego dziecka w takie kompetencje, które pozwolą mu w przyszłości być samodzielnym i szczęśliwym. Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów nie powinny stawać na drodze do samorealizacji. Pomóc w rozwijaniu talentów i pokonywaniu barier rozwojowych i edukacyjnych mają Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą, już teraz pilotażowo wprowadzane w wielu miastach Polski.

Nowoczesna edukacja stosuje różne techniki, metody czy środki pracy w jednym celu – jak najlepszym przygotowaniu każdego ucznia, niezależnie od jego sprawności czy predyspozycji, do pełnego funkcjonowania w życiu społecznym lub zawodowym. Dostosowuje się do każdego dziecka tak, by umożliwić mu pokonywanie barier i wspierać zarówno jego talenty, jak i podstawowe umiejętności. Taki właśnie cel ma edukacja włączająca, która zmienia polską szkołę, by uczynić ją dostępną i przyjazną wszystkim uczniom. Jak jednak odnaleźć się w tak dużym wyzwaniu, jakim jest równy dostęp do edukacji dla wszystkich dzieci? Z pomocą przychodzą tutaj innowacyjne ośrodki, takie jak Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW), jako nowa rola szkół i placówek specjalnych, których celem jest wspieranie szkół ogólnodostępnych we wdrażaniu edukacji włączającej i rozwijaniu kultury pełnego włączenia.

Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą

SCWEW mają za zadanie wspierać nauczycieli i specjalistów już pracujących w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, szczególnie w obszarach planowania i realizacji podstawy programowej, przygotowywania materiałów dydaktycznych i dostosowania systemu oceniania odpowiednio do potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pilotażowy projekt tworzenia SCWEW został już wprowadzony w wielu polskich miastach – centra pojawiły się między innymi w Łodzi, Świdniku, Toruniu czy Bydgoszczy – warto jednak zaznaczyć, iż jest on wiodącym kierunkiem, w jakim podejmowane są już działania edukacyjne w wielu krajach Europy i świata. Łącznie, dzięki środkom unijnym, powstały na terenie całego kraju 23 takie ośrodki.

Podstawowym założeniem nowego modelu edukacji włączającej jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu wspólnego poszukiwania jak najlepszych rozwiązań, które służyć będą zapewnieniu każdemu dziecku sukcesów rozwojowych i edukacyjnych na miarę własnych możliwości. Dzięki temu

zaplecze merytoryczne szkół stosujących edukację włączającą będzie kompetentne i kompletne.

Jakie są zadania SCWEW?

Warto podsumować, co wchodzi w skład podstawowych zadań Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Są to:

● wsparcie dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Placówki będą prowadziły szkolenia, działalność doradczą, np. w zakresie dostosowania miejsca pracy osoby uczącej się, doboru sprzętu specjalistycznego, wyboru podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych;

● wsparcie nauczycieli, które pomoże im wybrać najlepsze metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością;

● uczestnictwo uczniów w zajęciach specjalistycznych i wykorzystanie zasobów szkół specjalnych;

● konsultacje, doradztwo i korzystanie z grup wsparcia, a nawet zajęć terapeutycznych dla rodziców;

● zadania te realizowane są przez wyspecjalizowaną kadrę SCWEW dbającą o to, by wszyscy uczniowie mieli równy dostęp do edukacji, a dzieci, przed którymi stają większe trudności, bez przeszkód szły ramię w ramię ze swoimi rówieśnikami i uczestniczyły w życiu szkolnym;

● działalność informacyjna i edukacyjna w zakresie edukacji włączającej. Pomoc w pozyskaniu dla ucznia dostosowanych podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych oraz sprzętu specjalistycznego;

● współpraca z innymi podmiotami udzielającymi wsparcia, np. uczelniami, organizacjami pozarządowymi, w szczególności ośrodkami pomocy społecznej, centrami usług społecznych.

https://edukacjawzasiegureki.pl/