10 lat aplikacji IKO

Polacy coraz częściej i chętniej korzystają z bankowych aplikacji mobilnych, dzięki którym można załatwić większość spraw, do niedawna wymagających wizyty w oddziale lub zalogowania się do bankowości internetowej na komputerze. W Polsce pozycję niekwestionowanego lidera bankowości mobilnej zajmuje PKO Bank Polski z rekordową liczbą 7,3 mln aktywnych aplikacji IKO. Uruchomiona 10 lat temu aplikacja jest stale doskonalona i wzbogacana o nowe funkcje.

Zainteresowanie Polaków nowoczesnymi usługami bankowymi stale rośnie, a banki konsekwentnie rozwijają swoją ofertę, dostosowując się do globalnych trendów i oczekiwań klientów. Szczególnie szybko przybywa korzystających z bankowych aplikacji mobilnych. Jak wynika z ostatniego raportu Związku Banków Polskich "NetB@ank – bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe", liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec III kwartału 2022 r. wyniosła prawie 19 mln. Oznacza to wzrost na poziomie 3,5 proc. w odniesieniu do II kwartału oraz aż 18 proc. w odniesieniu do III kwartału 2021 r. W tym samym kwartale zwięk-szyła się także liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej. W III kwartale 2022 r. był to wzrost na poziomie ponad 1 proc. i obecnie takich użyt-kowników jest 21,8 mln. 85 proc. spośród nich aktywnie korzysta z bankowej aplikacji mobilnej. Największą procentową zmianą, jaka miała miejsce w III kwartale 2022 r., jest wzrost liczby aktywnych klientów mobile only, która zwiększyła się o 4 proc. Takich klientów jest już 12,5 mln.

7,3 mln aktywnych aplikacji

Najwięcej klientów bankowości mobilnej w Polsce ma PKO Bank Polski, który jest również zdecydowanym liderem w liczbie instalowanych aplikacji mobilnych. Liczba aktywnych aplikacji IKO przekroczyła już 7,3 mln. Od momentu uruchomienia w marcu 2013 r. użytkownicy logowali się do niej ponad 6,6 mld razy, zrobili ponad 1,7 mld transakcji na łączną kwotę ponad 480 mld zł. Klienci wykonują średnio w IKO: co sekundę – 7 płatności mobilnych w internecie, co minutę – 326 przelewów, co godzinę – 237 tys. logowań, codziennie – 22,5 mln tapnięć (dotknięć ekranu).

– Kiedy 10 lat temu uruchamialiśmy IKO, miliony użytkowników naszej aplikacji wydawały nam się wykonalnym, ale ambitnie odległym celem. Teraz patrzymy z satysfakcją na ponad 7 mln aktywnych IKO. Rosnące liczby, pokazujące codzienne używanie aplikacji przez naszych klientów, to powód do dumy i zachęta do dalszej pracy i rozwoju IKO, opartego na uważ-nym, stałym analizowaniu uwag i opinii użytkowników. W kolejnych miesiącach i latach będziemy dokładać do IKO kolejne elementy i funkcje, które będą wspomagać klientów PKO Banku Polskiego w załatwianiu ich codziennych spraw. Największy polski bank z coraz szerszym wachlarzem usług mobilnych wciąż będzie dostępny w zasięgu ręki każdego swojego klienta – mówi Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.

Stały rozwój bankowej aplikacji mobilnej

Bankowość internetowa i mobilna, staje się coraz popularniejszą formą zarządzania finansami zgromadzonymi na rachunku bankowym. Najpopularniejsza mobilna aplikacja ban-kowa na polskim rynku oferuje użytkownikom bardzo wiele użytecznych funkcji. Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Użytkownicy mają też możliwość m.in.: autooszczędza-nia, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz z blika zbliżeniowego. Mają też dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych ofe-rowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Dzięki IKO można też płacić za przejazd autostradami, za parkowanie, bilety komunika-cji miejskiej, otworzyć konta "na selfie". Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z 11 banków w ramach otwartej bankowości.

Za pomocą IKO klient może także zweryfikować tożsamość dzwoniącego do niego doradcy PKO Banku Polskiego – to skuteczne narzędzie przeciwdziałające oszustom podszywającym się pod bank.

Aplikacja więcej niż bankowa

Rozwój aplikacji IKO jest jednym z kluczowych elementów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023–25. W jej ramach bank będzie rozwijać ekosystem usług pozabankowych i poszerzać ofertę usług dodanych (VAS) w aplikacji. Stworzony ekosystem będzie dostępny również dla osób, które nie posiadają rachunku w PKO Banku Polskim.

– Klienci poszukują coraz bardziej innowacyjnych i użytecznych rozwiązań pomagających im w codziennym bankowaniu i zarządzaniu finansami. Wygodna, praktyczna i bezpieczna aplikacja IKO daje im ogrom możliwości korzystania z usług bankowych i coraz szerzej także pozabankowych. PKO Bank Polski jako lider polskiego sektora finanso-wego będzie swoją aplikację mobilną rozbudowywać tak, by użytkownicy mieli stale rosnącą satysfakcję z codziennego jej używania. 10 lat IKO to dopiero udany początek drogi technologicznego rozwoju i wzrostu aplikacji, która w najbliższych latach stanie się centrum ekosystemu usług, dopasowujących się w sposób spersonalizowany do stylu życia i potrzeb danego klienta. Aplikacja IKO jest przygotowana do wyzwań i nastawiona na przyszłość – podkreśla Katarzyna Dziwulska, dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cy-frowej w PKO Banku Polskim.

W ciągu 10 lat klienci PKO Banku Polskiego coraz chętniej sięgali po mobilną bankowość – w grudniu 2016 roku liczba aktywnych aplikacji IKO przebiła 1 mln. Aktywacji przy-bywało systematycznie – 2 mln w listopadzie 2017 roku, 4 mln w październiku 2019 roku, 5 mln w październiku 2020 roku, a 7 mln w październiku 2022 roku. Obecnie jest 7,3 mln aktywnych IKO.

Pomocny asystent głosowy

Użytkownicy IKO chętnie też korzystają z Asystenta głosowego, który działa w aplikacji od ponad dwóch lat. Od momentu uruchomienia do końca 2022 r. przeprowadził już ponad 2,5 mln rozmów z klientami, obecnie jest to 150 tys. rozmów miesięcznie. Odnotowano w nim też ponad 5 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku Asystent rozumiał po-nad 70, a obecnie 310 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym (wystarczy powiedzieć np. "pchnij stówkę do Janka") i nadal będzie ich przybywać. Asystent ma ponad 1 mln unikalnych użytkowników. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim. Co istotne, do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klien-tom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń.

Od ponad roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Te funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Od kilku miesięcy klienci mogą poprosić o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie.

Przy pomocy Asystenta głosowego można także m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić blikiem, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez Asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać. Wszyscy użytkownicy IKO, korzystający zarówno ze smartfonów z systemem operacyjnym Android, jak i iOS, mogą używać Asystenta od początku sierpnia 2020 r. – nie muszą go instalo-wać, wystarczy kliknąć w animowaną ikonę chmurki dialogowej w prawym górnym rogu ekranu głównego aplikacji.

Możliwość dokładnej analizy wydatków

Użytkownicy aplikacji mobilnej IKO mogą teraz za pomocą Asystenta głosowego zlecić analizę swoich płatności kartą z podziałem na 6 kategorii i 29 podkategorii. Dzięki temu mogą dokładnie sprawdzić, na co i ile wydawali pieniędzy w czasie, o który zapytają. To kolejny element rozwoju voicebota w aplikacji PKO Banku Polskiego, który ułatwi klien-tom zarządzanie domowymi finansami.

Klienci PKO Banku Polskiego, korzystający z analizy wydatków za pomocą Asystenta głosowego IKO, mogą teraz dokładniej kontrolować stan swoich finansów. Zyskali możliwość podsumowania szczegółowo swoich płatności kartą w podziale na kategorie, takie jak: "Zakupy", "Usługi", "Rozrywka", "Transport", "Podróże", "Zdrowie i uroda", oraz uzyskania jeszcze bardziej precyzyjnych informacji w podziale na 29 podkategorii. Przykładowo, aby zobaczyć wydatki, które należą do kategorii "Zakupy", wystarczy zapytać: "Ile wydaję na zakupy?" lub bardziej szczegółowo np.: "Ile wydaję na żywność?", "Ile wydaję na ubrania?", "Ile wydaję na zakupy w internecie?" (podkategorie: "Produkty spożywcze", "Odzież i obuwie", "Zakupy internetowe", "Elektronika", "Dom i ogród", "Prasa i książki").

Pomoc w kontrolowaniu i planowaniu domowego budżetu

Kwoty wydatków w poszczególnych kategoriach i podkategoriach są prezentowane graficznie – w postaci wykresów oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej. – Teraz nasi klienci mogą jeszcze lepiej przeanalizować w IKO płatności kartą – wystarczy, że zapytają, a Asystent głosowy pokaże im w aplikacji dokładny podział płatności kartą na poszczególne kategorie i podkategorie. To rozwiązanie, które na pewno przyda się w obecnych czasach i ułatwi kontrolę oraz planowanie

domowego budżetu. Rozwijamy Asystenta głosowego IKO, by praktycznie wspierał klientów PKO Banku Polskiego w ich codziennym życiu, w łatwym, szybkim i bezpiecznym załatwianiu ich finansowych spraw i sprawnym zarządzaniu pieniędzmi – podkreśla Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Użytkownik IKO, aby zobaczyć analizę płatności według kategorii, powinien zapytać Asystenta głosowego np. "Ile wydałem?", wybrać opcję "Analiza płatności kartą z podziałem na kategorie" i rodzaj analizy "Ogólna", a następnie podać okres, za jaki chce zobaczyć analizę wydatków, np. "poprzedni miesiąc". Po wyświetleniu wyników może też zmienić dane, klikając w przycisk "Zmień założenia analizy", który jest pod wykresem, lub mówiąc np.: "Zmień okres".

Z kolei aby zobaczyć bardziej szczegółową analizę płatności według podkategorii, użytkownik IKO po zadaniu pytania o wydatki i wybraniu opcji "Analiza płatności kartą" jako rodzaj ana-lizy powinien wybrać "Szczegółowa" i podać okres, np. "6 miesięcy", po wyświetleniu wyników także może zmienić założenia analizy. Może też zapytać Asystenta jednym zdaniem, np.: "Ile wydałam na paliwo w ostatnich 3 miesiącach?".

Doceniana przez klientów i ekspertów

Aplikacja IKO – przydatna, dobrze oceniania i nagradzana

Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. I jest bardzo dobrze oceniana – klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili prawie 1 mln ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. IKO zdobyło też w ubiegłym roku, w 11. edycji konkursu Mobile Trends Awards, nagrodę główną, uzyskując najwięcej głosów internautów, wcześniej też było kilkakrotnie nagradzane w tym konkursie. Otrzymało też nagrody Złoty Bankier, Złoty Bell, eDukat, e-Commerce Polska Awards, Digital Payments oraz zostało dwa razy z rzędu uznana za najlepszą na świecie w rankingu "Retail International Banker", który obejmował 100 aplikacji banków z całego świata.

Materiał powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim