Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Klientom ma być łatwiej

Dodano: 24/03/2020 - numer 2590 - 24.03.2020
fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Epidemia zakażeń nowym nieznanym wirusem zmusza nas wszystkich do podejmowania niestandardowych działań. Do grona podmiotów spieszących z pomocą dołączył PKO Bank Polski, będący największą instytucją finansową działającą w Polsce.
Widząc, jak poważne działania podejmuje rząd, wprowadzając pakiet Tarczy Antykryzysowej, czyli działań pomocowych o łącznej wartości 212 mld zł, zarząd PKO BP zdecydował o dołożeniu swoich cegiełek do budowy zabezpieczeń przed negatywnymi skutkami, jakie może przynieść Polsce trwająca epidemia Covid-19.
Pomoc dla małych i średnich
Tarcza Antykryzysowa jest rozsądnym kompromisem pomiędzy wyzwaniami a możliwościami państwa. Państwo stara się pomóc tym, którzy nagle zostali pozbawieni dochodu, w szczególności samozatrudnionym i zatrudnionym na umowach cywilno-prawnych.
Kluczowe rozwiązania Tarczy Antykryzysowej to m.in. pożyczki po 5 tys. zł dla 500 tys. mikrofirm, które zatrudniają do 9 pracowników. To także możliwość uzyskania przez firmy średnie i duże od PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji.
Na ten cel zarezerwowano  6 mld zł. W Funduszu Dopłat prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego przewidziano 500 mln zł na dopłaty do kredytów firmowych. Ponadto przedsiębiorstwa transportowe zyskają wsparcie ARP na refinansowanie umów leasingowych. Firmom w okresie postoju państwo sfinansuje połowę wynagrodzeń i składki ZUS. Dla rodziców opiekujących się dziećmi do 8. roku życia wydłużone zostanie prawo do zasiłku opiekuńczego. Osoby zatrudnione na umowach cywilno-prawnych będą mogły skorzystać ze świadczenia miesięcznego w kwocie około 2 tys. zł. Firmy w kłopotach otrzymają dofinansowanie 40 proc. wynagrodzeń pracowników. Przewidziano możliwość  odstąpienia od kar umownych za opóźnienia w realizacji zamówień publicznych związanych z epidemią. Około 100 tys. małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) zyska możliwość uzyskania kredytu z gwarancją de minimis do kwoty 3,5 mln zł. Przewidziano także wydłużenie ważności okresowych badań lekarskich oraz wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców.
Bankowe wsparcie obok Tarczy
PKO Bank Polski jako największy polski bank, zarówno w obsłudze klientów indywidualnych, jak i firm, stara się pomagać swoim klientom w tym niezwykle trudnym dla wszystkich okresie. Z tego względu bank przygotował specjalne rozwiązania, mające wspierać przedsiębiorców w prowadzeniu działalności w okresie epidemii koronawirusa.
W najbliższych dniach firmy będą mogły zawiesić spłatę rat kredytu i przedłużyć lub odnowić okres kredytowania w PKO BP.
Przedsiębiorca będzie miał prawo zawiesić maksymalnie na sześć miesięcy spłatę rat (kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych) kredytów: inwestycyjnych, obrotowych i pożyczek. Wnioski o zawieszenie spłaty rat kredytowych klienci będą mogli wysłać mailem do doradcy albo złożyć w Oddziale. Wniosek o zawieszenie rat bez wydłużenia okresu kredytowania będzie można wypełnić także na stronie internetowej banku (www.pkobp.pl).
Dla umów kredytowych wygasających do 30 czerwca 2020 r. będzie możliwe wydłużenie okresu kredytowania o sześć miesięcy, z zastosowaniem specjalnego trybu postępowania, na podstawie przygotowanego wykazu klientów i transakcji. Dodatkowo dla umów o kredyt w rachunku bieżącym, które kończą się w okresie do 30 czerwca 2020 r. i spełniają warunki ryzyka, będzie możliwe  automatyczne odnowienia okresu kredytowania na kolejny okres. Klienci PKO Leasing mają możliwość odroczenia nawet na sześć miesięcy spłaty raty kapitałowej zawartej w standardowej umowie leasingu lub pożyczki. Automatycznie wydłuży to umowę o ten okres, ale z tego tytułu nie będą pobierane żadne dodatkowe opłaty. Kwota marży także nie zostanie podniesiona.
Pomoc dla klientów indywidualnych
W obliczu epidemii koronawirusa PKO Bank Polski proponuje także klientom indywidualnym rozwiązania mogące wesprzeć ich w tym trudnym czasie. Jako jeden z pierwszych na rynku wprowadził zmiany podwyższające do 100 zł limit płatności bezstykowych (zbliżeniowych), czyli bez konieczności podania kodu PIN. Decyzja ta wiąże się z zachętami do stosowania w okresie epidemii bezpiecznych płatności kartami zamiast płacenia gotówką. Bank wprowadził już odpowiednie modyfikacje m.in. w systemach bankowych i terminalach płatniczych umożliwiające płacenie z wyższym limitem.
Ponadto klienci indywidualni, podobnie jak firmowi, mogą skorzystać z zawieszenia rad kredytu.
Uzyskali prawo do zawieszenia w 2020 r. rat kredytu hipotecznego przez trzy miesiące. W przypadku kredytów hipotecznych dotyczy to całej raty (część kapitałową i odsetkową). Dla kredytu hipotecznego jeden wniosek zawiesza spłatę jednej raty. Z tego względu w każdym z kolejnych dwóch miesięcy klient musi wypełnić wniosek ponownie, najpóźniej na trzy dni robocze przed najbliższym terminem spłaty. Zawiesić na trzy miesiące można także spłatę pożyczki gotówkowej. Wystarczy jeden wniosek, do wyboru pozostaje zaś, czy zawiesić tylko spłatę kapitału, czy kapitału wraz z odsetkami.
PKO Ubezpieczenia zdecydowało, że będzie zwracać składkę za ubezpieczenie podróżne, niewykorzystane w czasie pandemii koronawirusa. O zwrot mogą ubiegać się posiadacze polis z ochroną ubezpieczeniową aktywną od 11 marca.
Higiena w oddziałach i przy bankomatach
W obliczu epidemii PKO Bank Polski angażuje się w działania związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się infekcji COVID-19. Głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom banku, a także lokalnym społecznościom w całej Polsce. Dlatego m.in. bank przeznaczył niemal 9 mln zł na wsparcie służb medycznych i aktywnie prowadzi akcję informacyjno-edukacyjną w swoich placówkach na terenie kraju. Bank włącza się w szeroko zakrojone działania informacyjno-edukacyjne. W oddziałach zawieszono plakaty i udostępniono ulotki „Koronawirus – najważniejsze zalecenia”. Druki przygotowały Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Zdrowia i Państwowa Inspekcja Sanitarna. Przede wszystkim jednak, podobnie jak służby sanitarne, bank zachęca do płatności bezgotówkowych i pozostania w domach.
Odpowiadając na pilne wyzwania społeczne, bank przekazał 5 mln zł na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych oraz 1,5 mln zł na zakup testów, które laboratorium Warsaw Genomics wykona na zlecenie Ministerstwa Zdrowia. Dodatkowo przeznaczył 2,2 mln zł na zakup 80 tys. maseczek, które przekazano do Agencji Rezerw Materiałowych. PKO Bank Polski stara się też jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo klientów i pracowników oraz o dostęp do usług finansowych. W placówkach bankowych dyrektorzy mogą tak zarządzać ruchem w oddziale, aby zmniejszyć liczbę przebywających w nim osób. Doradcy nie dotykają dokumentów tożsamości klientów, zwiększono dystans między pracownikami a klientami. W oddziałach dostępne są rękawiczki, środki dezynfekcyjne i maseczki ochronne. Regularnie czyści się bankomaty, wpłatomaty i inne urządzenia samoobsługowe.
Artykuł sponsorowany
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze