Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Brakuje wynalazków dla biznesu

Dodano: 04/03/2016 - Numer 1360 - 04.03.2016
Tylko 5 proc. wynalazków objętych ponaddwuletnim rządowym programem wsparcia – zakładał on 2 mld zł dofinansowania – mogło zostać sprzedanych biznesowi. Więcej klientów na swoje nowoczesne technologie naukowcy nie znaleźli. Okazuje się, że bardziej premiowani są za publikacje naukowe niż za znajdowanie praktycznych zastosowań swoich prac. Zrealizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wspólnie z firmą doradczą PwC program BRIdge Mentor trwał 30 miesięcy i zakładał ponad 2 mld zł dofinansowania. Dotyczył 150 projektów badawczo-rozwojowych z 70 uczelni. Ze zgłoszonych projektów eksperci PwC wybrali 30 o największym potencjale biznesowym. Jolanta Kokosińska, partner w PwC, lider zespołu Innowacje i B+R, przyznała, że wyniki nie są optymistyczne, ale też wiele było przyczyn tego stanu rzeczy. Według danych PwC w 37 proc. projektów technologie nie odpowiadały potrzebom rynku, w 22 proc. były za mało innowacyjne, w 12 proc. zbyt niski był poziom ochrony patentowej, zaś w 8 proc. prace były na zbyt wczesnym etapie. Ponadto w 16 proc. wypadków naukowcy nie byli zainteresowani komercjalizacją. W efekcie tylko 5 proc. projektów miało szansę na wdrożenie biznesowe. Skomercjalizowano już pięć z nich, w końcowej fazie negocjacji jest kolejnych pięć. Paweł Bochniarz z PwC, który uczestniczył w programie BRIdge Mentor, jest pewien, że tych pięć projektów zostanie sfinalizowanych w najbliższych dniach. Bochniarz uważa, że obecnie współpraca autorów projektów o potencjale komercyjnym z firmami zaczyna się zazwyczaj zbyt późno. Szuka się sposobów sprzedaży wynalazku, gdy jest on już prawie gotowy, a powinno się to robić w odpowiedzi na rozpoznane potrzeby na rynku, we współpracy z przedsiębiorcami. Także Kokosińska podkreśliła, że kluczem do sukcesu komercyjnego będzie motywacja do wspólnych działań nauki i biznesu. Jej zdaniem potrzeba „biznesowego myślenia”, zanim naukowcy podejmą się realizacji projektu. Prof. Romana Śliwa z Politechniki Rzeszowskiej zwróciła natomiast uwagę, że naukowcy w instytutach są rozliczani bardziej z publikacji naukowych, a nie z komercyjnych zastosowań swoich prac. Z oceny PwC wynika, że dla zmiany obecnej sytuacji konieczne jest wprowadzenie korekt systemowych. Niezbędne jest profesjonalne wsparcie projektów B+R w trakcie ich realizacji (współpraca z biznesem, rynek, wycena, negocjacje, wsparcie ochrony patentowej), a także uwzględnienie możliwości komercjalizacji przy ocenie pracy naukowców oraz uczelni i instytutów. Wspomniano też o konieczności stosowania ulg podatkowych, rozwoju zachęt dla firm zainteresowanych wdrażaniem wynalazków oraz zmianach w zarządzaniu własnością do praw intelektualnych. Za dobry krok w kierunku wspierania polityki innowacji eksperci PwC uznali ostatnie propozycje zmian legislacyjnych, takie jak „Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej”.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze