Polskie ciężarówki wjadą do Rosji

Dodano: 02/04/2016 - numer 1384 - 02.04.2016
Fot. Marcin Pegaz/Gazeta Polska
Fot. Marcin Pegaz/Gazeta Polska

TRANSPORT \ JEST POROZUMIENIE W SPRAWIE ZEZWOLEŃ DLA CIĘŻARÓWEK

Polska i Rosja podpisały porozumienie w sprawie zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe. Polscy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po długich negocjacjach zawarto kompromis. Oba kraje wymieniły się zezwoleniami w liczbie po 170 tys. szt. Mają one obowiązywać do końca 2016 r. Porozumienie w tej sprawie podpisali w Gdańsku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł po dwudniowych negocjacjach. O zasadach wykonywania przewozów, strukturze i wielkości kontyngentu zezwoleń Polska i Rosja rozmawiały już wielokrotnie w ostatnich miesiącach. Rosyjskie zezwolenia były ważne do 31 stycznia 2016 r. Rosjanie nie chcieli przedłużyć umowy na dotychczasowych zasadach, łamiąc międzynarodowe porozumienia. Polskie ciężarówki musiały opuścić terytorium Rosji najpóźniej do końca stycznia. Aby jednak ruch nie zamarł na granicach, od 19 lutego obowiązywało tymczasowe porozumienie, które ważne było tylko do 15 kwietnia. Na jego podstawie Polska i Rosja wydały po 20 tys. pozwoleń na wjazd ciężarówek. Polskie samochody zyskały więc czas na opuszczenie terytorium Rosji. Chociaż Komisja Mieszana uzgodniła w Soczi już w 2012 r. zasady wypełniania dokumentów przewozowych i wykonywania przewozów, Rosjanie od drugiej połowy 2014 r. rozpoczęli stopniowy demontaż tych uzgodnień. Na 2015 r. jednostronnie zmniejszyli liczbę zezwoleń wielostronnych. Polscy przewoźnicy nie mogli więc wykonać wielu przewozów na terenie Rosji. W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń (przewozy tranzytowe, dwustronne i do tzw. krajów trzecich). Wczoraj w Gdańsku wynegocjowano, że polscy przewoźnicy otrzymają 170 tys. zezwoleń, w tym 30 tys. zezwoleń na przywóz z/do krajów trzecich, czyli transportu towarów z krajów spoza Polski do Federacji Rosyjskiej. – To są zezwolenia przez polskich przewoźników najbardziej oczekiwane i na ich temat zawsze jest największa dyskusja – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Rosjanie już od kilku lat dążą do ograniczania działalności polskich przewoźników na swoim terenie i do przejęcia przewozów z/do krajów trzecich. W tym celu zmienili przepisy. Według Rosjan także towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych, są traktowane jak przewozy z kategorii z\do krajów trzecich. Z tego powodu Polsce zależało na zwiększaniu pozwoleń na przewóz towarów do krajów trzecich. W 2013 r. takich zezwoleń było wydanych 45 tys. Nieoficjalnie media podawały, że strona polska zabiegała o 100 tys. takich pozwoleń. Kompromis polega na tym, że Rosjanom też przysługuje 170-tys. limit na wjazd rosyjskich ciężarówek do Polski, w tym 10 tys. na przewozy z\do krajów trzecich. Na konflikcie wywołanym przez Rosjan i prowizorce obowiązującej w pierwszych miesiącach tego roku straciły obie strony. Koszty poniosły zarówno firmy rosyjskie, jak i polskie. (PolskieRadio.pl, Money.pl)
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze