Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Vademecum bezpieczeństwa

Dodano: 18/11/2016 - numer 1576 - 18.11.2016
W cyklu przybliżającym różne sfery działalności banku, wskażemy tym razem kilka prostych zasad których przestrzeganie pozwala maksymalnie zminimalizować ryzyko kradzieży pieniędzy z konta bankowego.
W dzisiejszych czasach przestępcy kradnący pieniądze z kont bankowych najczęściej nie są uzbrojeni i nie mają kominiarek na głowach. Zwykle są to osoby obeznane ze światem wirtualnym, które kradzieży dokonują przed ekranem komputera, wykorzystując niewiedzę lub nieuwagę posiadacza rachunków. W wojnie z cyberprzestępcami nie jesteśmy jednak bezbronni. Możemy się zabezpieczyć, stosując kilku prostych zasad.
Prezentujemy je poniżej – łatwo wprowadzić je w życie:
Chroń swoje dane do logowania. Nie przekazuj ich nawet najbliższym osobom!
Zawsze sprawdzaj adres strony logowania. Najlepiej wpisuj go ręcznie lub loguj się ze strony głównej banku. Nigdy nie wchodź w linki do bankowości elektronicznej przesyłane w e-mailach! Upewnij się, że połączenie jest szyfrowane, sprawdzając, czy adres strony w oknie przeglądarki rozpoczyna się od https://oraz czy na pasku pojawia się ikona z zamkniętą kłódką.
Uważaj na fałszywe e-maile i załączniki od nieznanych osób! Szczególnie na te, które dotyczą rzekomych przesyłek, ciekawych artykułów, wezwań do zapłaty.
Regularnie zmieniaj hasło logowania. Nie używaj tego samego hasła do konta bankowego i innych serwisów (np. poczty). Nie zapisuj danych logowania w przeglądarce!
Zwracaj uwagę na to, przy jakich operacjach podajesz kod autoryzacyjny (kod SMS-a, z tokena lub ze zdrapki). Kod jednorazowy jest wymagany do potwierdzenia kluczowych operacji na koncie. Bank nigdy nie prosi o podanie takiego kodu przy np. potwierdzaniu formatu rachunku lub zapoznania się z komunikatem!
Sprawdzaj treść SMS-ów autoryzacyjnych! Powinna ona dokładnie zgadzać się z transakcją, którą zlecasz w serwisie.
Nie loguj się do serwisów bankowości elektronicznej z nieznanego komputera czy innego sprzętu umożliwiającego takie operacje! Nie korzystaj z ogólnodostępnych lub niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.
Aktualizuj system operacyjny i przeglądarki.
Korzystaj z wiarygodnych i sprawdzonych programów antywirusowych oraz zapory sieciowej (firewall).
10.
Kupuj tylko w bezpiecznych sklepach internetowych, nie wchodź na podejrzane strony, a płacąc w sieci kartą, korzystaj z usługi 3D-Secure.
Dopasuj limity transakcji do własnych potrzeb
Nie wychodząc z domu, szybko i bezpłatnie możemy zwiększyć bezpieczeństwo swoich transakcji finansowych poprzez ustalenie limitów płatności – zarówno na płatności kartowej, jak i te przez internet. Limity ograniczają kwotę wszystkich operacji, jakie można zlecić jednego dnia na rachunku za pośrednictwem serwisu internetowego, mobilnego i telefonicznego – oraz poszczególne rodzaje kwot płaconych kartami.
Bank czuwa – powiadomienia o nietypowych transakcjach
System bankowy jest zaprogramowany, aby dla bezpieczeństwa środków zgromadzonych na rachunku klienta wyłapywać wszystkie podejrzane operacje. Kiedy transakcja jest podejrzana? Czynników wpływających na to jest wiele: czasami jest to wartość operacji, ich częstotliwość czy nietypowe miejsce, z którego są one zlecane. Generalnie chodzi o operacje finansowe dokonywane różnymi kanałami, które odbiegają od dotychczasowych zachowań klienta – dla każdej osoby „podejrzana operacja” może więc wyglądać inaczej. Dla bezpieczeństwa takie transakcje mogą być dodatkowo potwierdzane telefonicznie. Dlatego tak ważne jest, aby klienci, w swoim najlepiej pojętym interesie, aktualizowali dane teleadresowe pozostawione w banku, w tym przede wszystkim swój numer telefonu kontaktowego. Warto też wyjeżdżając za granicę w nietypowe miejsce, gdzie nigdy wcześniej nie byliśmy, zgłosić to w banku.
Zachowaj ostrożność
Pracownik banku, dzwoniąc w celu potwierdzenia transakcji, nigdy nie poprosi o podanie loginu, hasła do rachunku czy PIN‑u do operacji kartowych. Takie dane wyłudzone przez przestępców mogą być wykorzystane do wyczyszczenia konta. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy też nie poprosi o podanie jednorazowego kodu potwierdzającego operację, ale jedynie może potwierdzić personalia klienta i fakt dokonania przez niego operacji. Jeśli klient zostanie okradziony jednocześnie z karty płatniczej i telefonu komórkowego i przedstawiciel banku nie może z nim w żaden sposób się skontaktować, bank może zablokować wszystkie transakcje na rachunku osobistym do czasu nawiązania z klientem kontaktu i potwierdzenia dokonanej przez niego autoryzacji transakcji.
Powiadomienia SMS/e-mail
Uruchomienie kredytu, aktywacja zlecenia stałego, przelew dużej kwoty – takie informacje mogą otrzymywać klienci, którzy korzystają z usługi „powiadomienia” w PKO Banku Polskim. Dzięki temu właściciel konta może natychmiast zareagować i zablokować kolejne operacje, które nie były przez niego zlecone. Posiadacz rachunku może ustawić minimalną kwotę transakcji, o których jest informowany, i godziny, w których przychodzą powiadomienia (aby zwiększyć bezpieczeństwo, lepiej korzystać z opcji „24-godzinnej”). Powiadomienia o operacjach na rachunku mogą też przychodzić na wskazany adres mailowy.
Monika Poncyliusz, Rzecznik Klienta PKO Banku Polskiego:
Jeśli nie chcesz płacić za czyjeś zakupy, to w przypadku utraty karty powinieneś ją natychmiast zastrzec. W PKO Banku Polskim wydanie duplikatu standardowej karty kredytowej i debetowej jest darmowe. Dzięki zablokowaniu karty można uniknąć sytuacji, w której nieuprawniona osoba „wyczyści” nam konto. Szybka reakcja to gwarancja, że do takiej sytuacji nie dojdzie.
Warto wiedzieć, że zgodnie z ustawą o usługach płatniczych odpowiedzialność klienta za transakcje dokonane jego kartą przez osoby niepowołane, nawet przed jej zastrzeżeniem, jest ograniczona do równowartości 150 euro (600–700 zł), a w przypadku transakcji zbliżeniowych – do 50 euro (200–250 zł). Klient musi jednak przestrzegać umowy o wydanie karty oraz regulaminu, czyli stosować się do ogólnych zasad bezpiecznego korzystania z karty, np. w żadnym wypadku nie powinien nosić w tym samym portfelu karty i spisanego numeru PIN.
Artykuł przygotowany przez redakcję we współpracy z PKO Bankiem Polskim

Za tydzień
Login i hasło pilnie strzeżone

Finanse dziecinnie proste BANKOMANIA
Każdy może zrozumieć ekonomię! Na portalu Bankomania.pkobp.pl znajdziesz praktyczne porady, wyjaśnienie ważnych zjawisk, czy terminów (Bankowiki) zilustrowanych na przykładach z życia wziętych oraz mnóstwo tekstów związanych ze światem ekonomii napisanych w prosty, przystępny i ciekawy sposób.
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze