Bezpieczny bank pod telefonem

Telefon z aplikacją mobilną spełnia coraz więcej finansowych funkcji oraz skutecznie zastępuje tradycyjny portfel z gotówką i kartami płatniczymi. Aplikacja mobilna największego polskiego banku oferuje szereg opcji, takich jak przelewy, płatności i wypłaty bez użycia karty, zakładanie lokat, sprawdzanie historii operacji, a także mapę najbliższych oddziałów PKO Banku Polskiego i bankomatów.
Finanse na co dzień \ Płatności telefonem  
Kwintesencją mobilnej wygody są płatności telefonem, które obejmują  nie tylko transakcje w sklepach stacjonarnych czy internetowych, ale także przelewy czy też doładowania telefonu komórkowego. Płatności mobilne mogą być też wykonywane w różny sposób – z użyciem jednorazowego kodu, z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej czy też czeków, które działają  offline (bez konieczności połączenia z internetem).
Wypłać, zapłać, wpłać!
Portfel został w domu, a w nim gotówka i karty. Miałeś zrobić zakupy czy kupić bilet do kina… Jeśli masz telefon z IKO, jesteś uratowany. Masz bowiem do dyspozycji ok. 15 tys. bankomatów, z których możesz wypłacić pieniądze dzięki BLIK-owi. Wystarczy, że zalogujesz się do aplikacji lub bez logowania rozwiniesz kod BLIK, który wprowadzasz na klawiaturze bankomatu i  maszyna wypłaci pieniądze.
Podczas zakupów uświadamiasz sobie, że nie masz przy sobie pieniędzy ani karty. Na szczęście w wielu sklepach możesz zapłacić BLIK-iem. I znów, wystarczy w IKO wyświetlić jednorazowy kod BLIK i wpisać go na klawiaturze terminala. I po wszystkim. Zapłacone.
Kupujesz coś w sklepie internetowym. W domowym zaciszu możesz spokojnie wpisać dane karty kredytowej czy skorzystać ze zdefiniowanego przez sklep przelewu z Twojego konta w banku. Co jednak w sytuacji, gdy jesteś poza domem i nie chcesz, by ktoś podejrzał dane Twojej karty czy login i hasło do bankowości elektronicznej? Wyjściem z sytuacji może znów być BLIK, dlatego że niemal wszystkie sklepy internetowe w Polsce, a także niektóre zagraniczne pozwalają już płacić za jego pośrednictwem.
Spotkałeś się ze swoim znajomym, a ten oddał Ci właśnie pożyczoną wcześniej kwotę. Co zrobić z tą gotówką? Wystarczy znaleźć odpowiedni wpłatomat PKO Banku Polskiego, na ekranie maszyny wybrać opcję „Wpłata IKO”, wpisać sześciocyfrowy kod BLIK z aplikacji IKO i maszyna przyjmie pieniądze.
Doładuj telefon, przelej na telefon
„Rozmowy wychodzące zablokowane, doładuj konto”... Ten komunikat od operatora telefonii komórkowej na kartę pojawia się najczęściej właśnie wtedy, gdy musisz zadzwonić w Bardzo Ważnej Sprawie. I tu z pomocą przychodzi jedna z funkcji aplikacji IKO: doładowanie telefonu. Oczywiście możesz doładować nie tylko swój telefon. Jedynym ograniczeniem jest... stan Twojego konta. Funkcja doładowania daje też możliwość zdefiniowania numerów, które najczęściej zasilasz. Wówczas sprawienie prezentu np.  dziecku w postaci doładowania zajmie Ci tylko chwilę i kilka kliknięć.
Kolejną funkcją IKO jest możliwość przelania pieniędzy z telefonu… na telefon. Wystarczy, że na smartfonach nadawcy i odbiorcy zainstalowane są IKO lub aplikacje mobilne mBanku, ING Banku Śląskiego, BZ WBK, Alior Banku czy Banku Millennium. Aby przelew został wykonany natychmiast, numer telefonu odbiorcy musi być zarejestrowany w systemie BLIK. W przypadku gdy odbiorca przelewu nie ma aplikacji, otrzyma on SMS-a o oczekującej płatności. Jeśli w ciągu 7 dni zainstaluje wspomnianą wyżej aplikację mobilną (np. IKO) i zarejestruje numer telefonu w systemie BLIK, przelew zasili jego konto. W przeciwnym wypadku wróci na konto nadawcy.
Czeki i bezpieczeństwo
Wyobraźmy sobie, że Twoje dziecko dokądś wyjeżdża. Nie chcesz mu dawać zbyt dużo gotówki. W takich sytuacjach mogą się przydać czeki BLIK, które można przekazać dowolnej osobie. Korzysta się z nich we wspomnianych wcześniej sytuacjach: przy płatnościach w sklepach stacjonarnych bądź internetowych, do wypłat gotówki z bankomatu – z tą różnicą, że można ich użyć w tzw. trybie offline, a także mogą być realizowane przez osobę, która w ogóle z IKO nie korzysta.
Jeśli chcesz komuś przekazać czek BLIK, najpierw musisz w systemie bankowości internetowej iPKO/Inteligo ustalić hasło do czeków, którym będzie trzeba potwierdzać operacje przy ich użyciu. Takie hasło należy oczywiście przekazać osobie, której podajesz czek. Potem w aplikacji IKO tworzysz czek, a wtedy bank blokuje na Twoim koncie przypisaną do niego kwotę. Jeśli czek BLIK nie zostanie wykorzystany albo minie jego termin ważności, to zablokowane środki znów są do Twojej dyspozycji. A co się stanie, jeśli posiadacz czeku BLIK użyje go do płatności na niższą kwotę? Wtedy niewykorzystana nadwyżka wraca na Twoje konto. Czek możesz przekazać innej osobie, wystarczy, że w aplikacji IKO skorzystasz z opcji „Udostępnij czek”, a będziesz mógł go wówczas wysłać na przykład w formie SMS-a czy w komunikatorze. Możesz go nawet przedyktować przez telefon, bo w praktyce czek BLIK sprowadza się do dziewięciocyfrowego kodu. Pamiętaj tylko, by nie przekazywać w ten sam sposób hasła do czeków czy też nie wysyłać ich w tej samej wiadomości.
I tutaj dochodzimy do kwestii bezpiecznego korzystania z aplikacji IKO. Dobrą opcją jest blokowanie ekranu telefonu, aby uniemożliwić dostęp do danych osobom postronnym w razie zgubienia lub kradzieży.  Jeśli się zdarzy, że zostawisz przez przypadek telefon bez opieki (wypadnie Ci z kieszeni lub torby albo zostanie skradziony), w takiej sytuacji, gdy telefon nie będzie miał blokady ekranu, obca osoba będzie miała dostęp do Twoich prywatnych danych: listy kontaktów, wiadomości od bliskich Ci osób, zdjęć i filmów zrobionych aparatem. Jeżeli jeszcze nie masz uruchomionej blokady ekranu, warto to zrobić.
Tak jak w przypadku PIN-u do karty płatniczej, ustalany w trakcie aktywacji aplikacji czterocyfrowy PIN jest kluczem do aplikacji IKO, który nie tylko pozwala się do niej dostać, ale i zatwierdzić operacje zlecane przez aplikację.  Jeżeli masz podejrzenie, że ktoś poznał PIN, zmień go jak najszybciej. Zmiana PIN możliwa jest w ustawieniach aplikacji IKO.
Oddając swój telefon do punktu serwisowego, nie wiesz, kto będzie miał dostęp do Twoich danych. Jeśli już naprawa jest konieczna, odłącz aplikację IKO od swojego konta. Aplikację IKO można wyrejestrować na trzy sposoby: w ustawieniach aplikacji IKO, w serwisie internetowym iPKO w sekcji „IKO” lub dzwoniąc na infolinię banku.
Mobilne płatności zbliżeniowe
Korzystanie z mobilnych płatności zbliżeniowych w technologii HCE (Host Card Emulation) jest proste. Potrzebny jest telefon wyposażony w moduł NFC, z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Niezbędne jest też uaktualnienie lub zainstalowanie na telefonie najnowszej wersji aplikacji IKO pobranej ze sklepu Google Play. Ostatni krok to wskazanie w IKO, z której karty debetowej realizowane będą płatności zbliżeniowe. Od tej chwili klient może szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona. Wielu z nas zdarzyła się choć raz sytuacja, w której stojąc w kolejce do kasy z kartą w ręku zastanawialiśmy się, czy mamy wystarczające środki na koncie. Pozbycie się tej niepewności raz na zawsze to znakomity – i nie jedyny – powód do tego, aby zaprzyjaźnić się z aplikacją IKO. Jedną z jej funkcji jest bowiem możliwość podejrzenia salda nawet bez konieczności logowania.
Partnerem wydania cyklu „Finanse na co dzień” jest PKO Bank Polski.
Patronem medialnym cyklu jest Niezależna.pl oraz „Gazeta Polska”

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl