Jak się komunikować bezpiecznie z bankiem

Korzystanie z bankowości elektronicznej i bankowych aplikacji mobilnych  jest wygodne i szybkie, oszczędza nasz czas i pieniądze. Ale przede wszystkim musi być bezpieczne. Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad bankowania w sieci.
Popularność e-bankowości niestety niesie ze sobą również wiele zagrożeń, wynikających z aktywności przestępców na tym polu i nieznajomości lub lekceważenia przez internautów reguł bezpieczeństwa w sieci. Jak uniknąć tych zagrożeń? Jeśli korzystając z elektronicznych usług bankowych zachowamy czujność i zdrowy rozsądek, nasze dane oraz pieniądze pozostaną bezpieczne.
Chroń dane
Podczas wakacji korzystamy z ogólnodostępnych komputerów, np. w kawiarenkach internetowych. Niefrasobliwe surfowanie w niezabezpieczonych sieciach może przynieść wiele strat. Zwłaszcza gdy zechcemy sprawdzić stan naszego konta czy wykonać jakąś operację.
By nie narazić się na internetowych oszustów, należy przestrzegać podstawowych zasad:
  • nie logować się do serwisów bankowości internetowej z ogólnodostępnych komputerów, np. w kawiarence internetowej lub też niezabezpieczonych sieci wi-fi;
  • zawsze sprawdzać adres strony logowania: czy połączenie jest szyfrowane, czy na pasku na dole ekranu lub przy polu adresowym pojawia się ikona z zamkniętą kłódką; po kliknięciu w nią powinien się wyświetlić certyfikat potwierdzający autentyczność odwiedzanej przez nas strony www; najlepiej wpisać adres ręcznie lub zalogować się do konta ze strony głównej banku;
  • po zalogowaniu należy pamiętać, że podawanie jednorazowych kodów jest konieczne tylko wtedy, gdy wykonujemy takie operacje jak zlecenie przelewu; system banku nigdy nie poprosi o podanie żadnego kodu podczas logowania, zaraz po zalogowaniu, przy wykonywaniu płatności ani przy przeglądaniu historii rachunku; wyjątkiem jest tylko konieczność użycia dwóch kodów podczas aktywacji lub zmiany nowego narzędzia autoryzacji.
Uważaj na kod
W internecie pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania, które służy do kradzieży pieniędzy z kont klientów. Dlatego gdy się logujesz do swojego serwisu transakcyjnego, musisz być bardzo czujny. Powinna Ci się zapalić czerwona lampka, gdy po wprowadzeniu numeru klienta i hasła dostępu zostaniesz poproszony o podanie kodu jednorazowego. Może to oznaczać, że komputer jest zainfekowany wirusem. Jeśli w danej chwili nie zlecasz żadnej dyspozycji ze swojego konta, kod może zostać wykorzystany przez przestępców. W sposób dla Ciebie niewidoczny następuje realizacja przelewu albo zdefiniowanie nowego, tzw. bezpiecznego odbiorcy. Jeśli tak się stanie, przelewy będą realizowane bez Twojej świadomości, bo nie będą wymagały podawania kolejnych kodów autoryzacyjnych.
Zagrożenie tego typu dotyczy również telefonu, a do zainfekowania urządzenia wirusem może dojść podczas instalowania oprogramowania pochodzącego z nieznanych źródeł.
Limity
Bezpieczeństwo transakcji finansowych możemy zwiększyć poprzez ustalenie limitów płatności.
Na początek warto sprawdzić swój limit dzienny, który można ustalić w dowolnym momencie korzystania z usług iPKO. Ogranicza on kwotę wszystkich operacji, jakie można zlecić jednego dnia na rachunku za pośrednictwem serwisu internetowego, mobilnego i telefonicznego.
Oddzielne limity możemy w równie prosty sposób ustalić zarówno dla kart debetowych, jak i kredytowych.
Zaufane źródła
Jeżeli chcemy zainstalować na telefonie nowe aplikacje, pobieramy je wyłącznie z autoryzowanych źródeł i sklepów.
Warto zachować ostrożność wobec podejrzanych wiadomości SMS od nieznanych nadawców, nakłaniających do podjęcia określonych działań, związanych rzekomo np. z bezpieczeństwem konta. Nie odpowiadajmy na nie, nie dzwońmy na podany w SMS-ie numer telefonu, nie korzystajmy z umieszczonych w wiadomości linków, nie ujawniajmy danych do logowania oraz autoryzacji operacji, tych dotyczących karty płatniczej ani innych poufnych.
Pamiętaj:
  • nie odczytuj kodów QR nieznanego pochodzenia,
  •  nie udostępniaj swojego telefonu osobom trzecim,
  • zabezpiecz dostęp do swojego urządzenia trudnym do odgadnięcia kodem lub hasłem,
  • chroń telefon przed kradzieżą.
Fakt utraty telefonu, na którym zainstalowana jest aplikacja IKO, token systemowy bądź na który wysyłane są kody SMS wykorzystywane do autoryzacji transakcji, należy niezwłocznie zgłosić do banku w celu zablokowania dostępu do aplikacji.
Twój telefon to klucz do Twojego konta! Jego utrata lub przejęcie przez przestępców może skutkować przejęciem konta bankowego, a w rezultacie utratą środków.
 Jak bezpiecznie używać aplikacji mobilnej IKO?
Pobierz aplikację IKO wyłącznie z dedykowanych sklepów z aplikacjami: Google Play, App Store i Windows Store, lub zamów SMS-a z linkiem do aplikacji ze strony Banku.
Ustal limity
Aplikacja mobilna IKO jest instrumentem płatniczym jak karta bankowa. Wszystkie operacje finansowe wykonane aplikacją (przelewy, płatności w sklepach i internecie, wypłaty z bankomatów) są ograniczone limitami.
Dla operacji aplikacją IKO można wybrać jeden z trzech gotowych profili limitów (Domyślny, Komfortowy, Zawsze z kodem PIN). W profilu Domyślnym dzienne limity dla danego typu operacji wynoszą 1000 zł, przy czym operacje o wartości powyżej 100 zł wymagają potwierdzenia PIN-em do aplikacji
Blokuj ekran
Jeśli się zdarzy, że zostawisz przez przypadek telefon bez opieki (wypadnie Ci z kieszeni lub torby albo zostanie skradziony), w takiej sytuacji, gdy telefon nie będzie miał blokady ekranu, obca osoba będzie miała dostęp do Twoich prywatnych danych: listy kontaktów, wiadomości od bliskich Ci osób, zdjęć i filmów zrobionych aparatem.
Aktualizuj
Twórcy systemów operacyjnych i aplikacji rozwijają swoje produkty i dodają ulepszenia oraz poprawiają ich zabezpieczenia. Dlatego nie unikaj ich aktualizowania – to nie tylko chwyt marketingowy, ale i poprawa jakości.
Chroń PIN
Tak jak w przypadku PIN-u do karty płatniczej, ustalany w trakcie aktywacji aplikacji 4-cyfrowy PIN jest kluczem do aplikacji IKO, który nie tylko pozwala się do niej dostać, ale i zatwierdzić operacje zlecane przez aplikację. Warto zadbać o jego bezpieczeństwo: nie podawaj PIN-u nikomu i nie zapisuj go w dostępnym dla innych miejscu; utrudnij rozszyfrowanie PIN-u: unikaj oczywistych kombinacji, jak Twoja data urodzenia; jeżeli masz podejrzenie, że ktoś poznał PIN, zmień go jak najszybciej.
Wyrejestruj aplikację IKO
Oddając swój telefon do punktu serwisowego nie wiesz, kto będzie miał dostęp do Twoich danych. Jeśli już naprawa jest konieczna, odłącz aplikację IKO od swojego konta.
Partnerem wydania cyklu „Finanse na co dzień” jest PKO Bank Polski.
Patronem medialnym cyklu jest niezalezna.pl oraz „Gazeta Polska”.

Kup subskrypcję, aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Interesuje Cię pakiet wielu subskrypcji? Napisz do nas redakcja@gpcodziennie.pl