Niemieckie tory nie dla PKP Cargo

KOLEJ \ Rząd w Berlinie pozbywa się konkurencji ze strony zagranicznych przewoźników

numer 2557 - 14.02.2020Gospodarka

Europoseł Tomasz Poręba zainterweniował w Komisji Europejskiej w sprawie wprowadzania już w tym roku przez niektóre kraje zakazu wykorzystywania do przewozów na ich torach głośnych wagonów towarowych, mimo że przepisy UE w tej sprawie mają obowiązywać dopiero od grudnia 2024 r. W opinii Poręby taka praktyka może zaburzać zasady wolnej konkurencji i swobody świadczenia usług.

Na początku ubiegłego roku na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei państwa członkowskie UE przyjęły projekt regulacji zakładający wyposażanie wagonów towarowych w kompozytowe wstawki hamulcowe, dzięki którym podczas jazdy pociągi będą przemieszczać się znacznie ciszej.

Dostosowanie wagonów do nowych wymogów implikuje wysokie koszty, dlatego w projekcie udało się przeforsować korzystne dla Polski rozwiązania, m.in. pięcioletni okres dostosowania taboru. Wagony towarowe poruszające się po tzw. cichych sekcjach będą musiały zostać wyposażone w odpowiednie hamulce do 7 grudnia 2024 r.

Okazuje się jednak, że część państw wprowadza ostrzejsze zasady już od tego roku. Niemiecki rząd przyjął właśnie przepisy zabraniające eksploatacji i wydawania zezwoleń na prowadzenie pociągów z wagonami towarowymi wyposażonymi w klocki żeliwne na swojej sieci kolejowej od grudnia 2020 r. Istnieje zatem uzasadniona obawa, że Niemcy mogą nie wpuszczać do siebie składów, które nie spełniają tych wymogów.

Poręba w swojej interpelacji zaznacza, że wprowadzenie przez niektóre kraje przepisów zakazujących eksploatacji głośnych wagonów na całej swojej sieci kolejowej, a nie tylko na cichych liniach już w 2020 r. budzi zaniepokojenie kolejowych przewoźników towarowych z państw Europy Środkowej i Wschodniej.

– Bez kosztownej i czasochłonnej modernizacji nie będą oni mogli działać na terytorium państw członkowskich, w których przepisy dotyczące hałasu są wprowadzane wcześniej, niż uzgodniono – zauważa Poręba i pyta Komisję Europejską o to, jakie działania zamierza podjąć, aby zapewnić respektowanie wcześniejszych ustaleń. – Czy zdaniem KE konkurencyjność na rynku i swoboda świadczenia usług będą nadal zapewnione w powyższej sytuacji? – pyta europoseł.

PKP Cargo od kilku lat modernizuje swój tabor, wyposażając hamulce w kompozytowe wstawki hamulcowe o niskim współczynniku tarcia, co sprawia, że są cichsze od tradycyjnych żeliwnych. Jednak większość maszyn przewoźnika wciąż ma tradycyjny układ hamulcowy.



Autor: Paweł Woźniak