Lato w zgodzie z naturą

#NaturaUzdrawia

numer 2669 - 27.06.2020

Lato w pełni. Co tak naprawdę wiemy o tej porze roku w kontekście potrzeb naszego organizmu? Dlaczego lody nas nie schładzają, za to ciepły prysznic – tak?



To okres, w którym mamy pełne bogactwo rodzimych, a więc najzdrowszych, warzyw i owoców, o ile pochodzą z upraw, gdzie stosowane są minimalne ilości nawozów sztucznych i pestycydów.

Wstawaj o świcie

Żyjąc zgodnie z naturą, naszą aktywność powinniśmy dostosować do długości dnia. Najlepiej wstawać wcześnie rano, spacerować w słońcu i korzystać z jego energii i ciepła, aby mieć siłę do pracy przez długi letni dzień. Badania, które przeprowadzili dr Bailey Bosch i dr Marny Lishman, para psychologów z Australii, wskazują jednoznacznie, że poranne wstawanie ma wiele korzyści dla zdrowia ciała i ducha – m.in. zmniejsza ryzyko depresji. Mamy też badania z University of Bristol w Wielkiej Brytanii, gdzie na badanej grupie 400 tys. kobiet wykazano, że w przypadku rannych ptaszków jest mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka piersi (o 40–48 proc.) w porównaniu z kobietami, które wstają później.

Czy przebywanie na słońcu

jest zdrowe?

Wiemy, że przebywanie na słońcu dostarcza nam niezwykle potrzebną witaminę D. Ta witamina światła słonecznego buduje naszą odporność, dba o jakość kości i jest bardzo skuteczna w profilaktyce chorób wieńcowych, nowotworowych czy cukrzycy. Pamiętajmy tylko o zastosowaniu kilku prostych zasad w zakresie korzystania z kąpieli słonecznych, bo co za dużo, to niezdrowo!

Przede wszystkim, unikajmy słońca w godz. 11–14, kiedy jest ono najsilniejsze. Aby pozyskać wystarczającą ilość witaminy D, wystarczy dziennie wystawiać ok. 20 proc. ciała na działanie światła słonecznego przez około pół godziny. Możemy jako alternatywę do powszechnie stosowanych kremów przeciwsłonecznych zastosować naturalny filtr w postaci oleju kokosowego, który ma jednak niską ochronę i należy często powtarzać nakładanie go na skórę. Pijmy naturalne napoje izotoniczne, które gwarantują odpowiednie nawodnienie. Polecamy je w postaci wody kokosowej lub wody ze szczyptą soli oraz niewielkiej ilości miodu i soku z cytryny.

Jeśli jednak spędzimy zbyt dużo czasu na słońcu i pojawią się delikatne oparzenia słoneczne, należy zastosować okład z tartych jabłek. Pomaga on także przy zaczerwienionych oczach, gdyż położony na oczy na 20 minut zmniejsza obrzęki. W celu łagodzenia lekkich oparzeń bardzo pomocny jest sok z ogórków.

W przypadku podejrzenia lekkiego udaru słonecznego należy jak najszybciej zastosować sok z rzodkwi, zupę z gorzkiego melona lub sok z arbuza oraz spożywać duże ilości ananasa.

Światło słoneczne w pigułce – chlorofil

Są jednak osoby, które nie mają okazji lub nie mogą przebywać na słońcu, np. inwalidzi, pracownicy biurowi i ludzie żyjący w centrum wielkich miast – dla nich mamy radę, aby wprowadzili do organizmu światło słoneczne w inny, ale nadal naturalny sposób. Wystarczy dodać do codziennej diety bardzo zielone pożywienie zawierające chlorofil. Przypominamy, że każda roślina, do której dociera światło, zawiera chlorofil, ale w największym stężeniu występuje on w roślinach zielonych. Ponadto chlorofil zawiera magnez. Większość roślin zielonych to także cenne źródło witamin A i C oraz fosforu, które mają istotny wpływ na przyswajanie wapnia. Chlorofil to w pewnym stopniu zmagazynowane światło słoneczne, które funkcjonuje podobnie jak witamina D – reguluje poziom wapna w organizmie. Roślinami najbogatszymi w chlorofil są mikroalgi (spirulina i chlorella dostępne w zielarniach w formie tabletek lub proszku), a także zielona trawa zbóż, np. młody jęczmień, a także nać pietruszki. Polecamy przepis na zdrowy i orzeźwiający koktajl składający się z 15 listków świeżej pietruszki, 1 łyżeczki sproszkowanego zielonego jęczmienia, 1 banana,

1 kiwi, 1 łyżki soku z cytryny i pół litra wody. W pierwszej kolejności blendujemy nać pietruszki z wodą, a następnie dodajemy wszystkie pozostałe składniki i miksujemy w celu uzyskania jednolitej masy



zawartość zablokowana

Autor: Justyna Pietrzykowska


Pozostało 50% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się




reklama









#DziękujeMyZaOdwagę
reklama