Artystyczny śmietnik

FELIETON \ ZAPISKI MELOMANA

„Straszny dwór” to jedna z naszych najważniejszych oper narodowych, jeśli nie najważniejsza. Zarówno pod względem formalnym, jak i tematycznym zasługuje na taką pozycję w kanonie polskich dzieł narodowych. Tak jak instrumentalna muzyka Fryderyka Chopina zawiera w sobie kwintesencję polskości, tak opery Stanisława Moniuszki są najdoskonalszymi przykładami symbiozy idiomu polskości z formą muzyczną powstałą przed wiekami w odległej Florencji. Libretto Jana Chęcińskiego powstało na podstawie „Starych gawęd i obrazów” Kazimierza Władysława Wójcickiego. Nie jest to wybitna literatura, ale też rzadko twórcy oper korzystali ze znanych i uznanych arcydzieł. To właśnie w „Starych gawędach” znalazł Władysław Wolski opowieść zatytułowaną „Góralka”, na podstawie której stworzył następnie libretto do
     

10%
pozostało do przeczytania: 90%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze