​Edukacja i gospodarka, rywale czy partnerzy? (4)

numer 1837 - 27.09.2017Gospodarka

NAUKA Chiny coraz mocniej widoczne są na innowacyjnej mapie świata. Trudno tego nie wiązać z gospodarką. Ameryka Południowa pozostaje daleko w tyle, a jej pozycja jest bardzo słaba. Sukces Chin czy Korei Południowej to głównie efekt rosnących nakładów na naukę.

Obrazem chińskiego sukcesu edukacyjnego, a na pewno efektu zmiany w nauczaniu, jest właśnie liczba zgłoszonych patentów. Europejskie Biuro Patentowe od 2007 r. otrzymało ponad 34 tys. wniosków z Chin. Sporo, choć – o czym warto pamiętać – Japonia czy Korea prezentują się lepiej i nawet ostatnie lata pozwalają Japonii utrzymać mocną pozycję na rynkach europejskich. Jednak już poza Europą Chiny prezentują się znacznie lepiej. I choć trudno w to uwierzyć, w ostatnich latach liczba wniosków złożonych przez Chiny wzrosła ponad 60-krotnie. W 1999 r. Chiny się nie liczyły, bo ten ogromny kraj miał jedynie 15 tys. patentów. W 2016 r. liczba ta przekroczyła 900 tys., co brzmi wręcz fantastycznie, ale zarazem pokazuje kierunek chińskiej gospodarki i edukacji. Państwo Środka, pozostając fabryką świata,

coraz szybciej tworzy własne rozwiązania technologiczne, czego obrazem jest zarówno lotnictwo, jak i przemysł motoryzacyjny. Spojrzenie na dolarowe wydatki na naukę (przyjmując stałe 4 proc.) to widoczna zmiana, bo u progu tego tysiąclecia wydatki nie przekraczały 50 mld dol., a obecnie to ponad 8 razy więcej.

Ameryka Południowa pomimo sporej populacji nie odgrywa szczególnej roli w światowej nauce i nowatorstwie technologicznym. Pozycja Argentyny jest wręcz żadna, a Brazylia ma mniej patentów niż Polska. Jakkolwiek oba kraje notują wyraźny wzrost wydatków na edukację, to jednak nie przekłada się to na technologiczne efekty.

Ciekawie prezentuje się Kanada



zawartość zablokowana

Autor: Rafał Grodowski


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się














#DziękujeMyZaOdwagę
reklama