Gospodarki na mundialu (1)

numer 2049 - 13.06.2018Gospodarka

BIZNES Zbliża się mundial. To wielkie wydarzenie analizuje się na wiele sposobów. Cel jest jeden: określenie, kto 15 lipca podniesie Puchar Świata. Czy pozycja ekonomiczna państwa może być jakimś kluczem do oceny realnych szans jego reprezentacji?

Zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń roku – mundial w Rosji. Futbol z ekonomią teoretycznie nie ma wiele wspólnego, ale przecież najlepsze kluby działają w najbogatszych krajach naszego kontynentu, co potwierdzają Niemcy i Anglia, a czemu poniekąd przeczy Hiszpania. Oczywiście kluby to nie reprezentacje, ale warto zobaczyć, jak (podobnie jak w rankingu FIFA) w ciągu ostatnich czterech lat zmieniały się gospodarki poszczególnych krajów. Warto też się zastanowić, kto – gdyby to gospodarka, a raczej jej dynamika decydowała o medalach – byłby najlepszy w grupie futbolowych faworytów. Oczywiście nie można porównywać Islandii z Niemcami całościowo, ale takie wskaźniki, jak inflacja, dynamika PKB, zadłużenie budżetowe czy kurs waluty do dolara, dużo mówią o warunkach kraju. A to przecież nie pozostaje bez wpływu na odczucia zawodników i atmosferę w zespole. Drużyny narodowe nie biorą się przecież znikąd. Udział w mistrzostwach świata, czyli reprezentowanie własnego państwa, jest zaś dla piłkarzy zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem w karierze.

To trudne pytanie, bo organizatorzy zapewne zaniżają koszty. Jednak według niepotwierdzonych danych zawody w Rosji miały kosztować ponad 20 mld dol., lecz ta kwota została zmniejszona do 10 mld, co poniekąd było związane z przelicznikiem walutowym i bardzo trudnymi latami dla rubla. Z tej sumy – i tak niższej niż w wypadku Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2014 w Soczi – połowę przeznaczono na samą infrastrukturę transportową, co przy tak dużej powierzchni kraju, takich odległościach i innych cechach infrastruktury jest poniekąd zrozumiała



zawartość zablokowana

Autor: Rafał Grodowski


Pozostało 51% treści.

Chcesz przeczytać artykuł do końca? Wyślij SMS i wprowadź kod lub wykup prenumeratę i zaloguj się.

Dostęp do artykułu
wyślij sms o treści GP1 na numer 7155
koszt 1 zł (1,23 zł brutto)
Prenumerata
Mam dostęp
zaloguj się