Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Koleje nadrobiły opóźnienia

Dodano: 16/05/2017 - numer 1724 - 16.05.2017
Fot. Marcin Pegaz/Gazeta Polska
Fot. Marcin Pegaz/Gazeta Polska
Na temat nowego otwarcia w inwestycjach modernizacyjnych podejmowanych na polskich kolejach przedstawiciele PKP i firm wykonawczych dyskutowali podczas 9. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Każdy proces inwestycyjny niesie ze sobą ryzyko. W obecnej unijnej perspektywie finansowej (lata 2014–2020) doszło z winy naszych poprzedników do 2–3-letnich opóźnień. Jednak dzięki podjętym przez nas działaniom planowane w tym okresie inwestycje powinny zostać zrealizowane – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w swoim wystąpieniu podczas debaty „Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)” na ostatnim Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
– Ostatni rok to duża, odrobiona przez PKP PLK, lekcja – zaznaczył Krzysztof Mamiński, prezes Grupy PKP SA. – Jestem przekonany, że wszystkie założone w obecnej perspektywie inwestycje, zostaną zakończone – powtórzył za Merchelem prezes PKP. – Powinny być one przy tym tak realizowane, by maksymalnie zmniejszać utrudnienia im towarzyszące. Dotyczą one zarówno pasażerów, jak i m.in. firm dostarczających niezbędne materiały budowlane na miejscu przeprowadzanych prac. Jednak, znając determinację zarządu PLK i zatrudnionych w tej firmie pracowników, nie powinno być z tym problemów.
Ostrzegł przy tym, że wkrótce prace modernizacyjne na kolei będą zintensyfikowane. – Wywołane tym utrudnienia w ruchu pociągów będą budzić niezadowolenie pasażerów – dodał prezes. Będą niestety zamykane poszczególne odcinki tras. I to na wiele miesięcy. M.in. ponad rok nie będą od września br. mogli jeździć pociągami pasażerowie na odcinku Warszawa-Włochy – Grodzisk Mazowiecki.
– Jednym z głównych skutków przeprowadzanych prac modernizacyjnych na kolei powinien być zauważalny wzrost korzystających z jej usług pasażerów – zauważył Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. – Powinniśmy umieć przekonać coraz większą część naszego społeczeństwa, że warto przesiadać się z samochodów do coraz bardziej nowoczesnych pociągów. Tym bardziej że główny konkurent kolei, transport samochodowy, w przeciwieństwie do niej, wywiera negatywny wpływ na środowisko. Nie można też nie uwzględniać znacznie większej liczby wypadków na drogach niż na torach. Kierując swoją spółką ,postawiłem przed nią jasne zadanie: zapewnianie odpowiedniej mocy na kolejowej sieci energetycznej i nieprzerwane dostarczanie jej energii – podkreślił prezes.
– Nasza firma stanowi stały element krajobrazu kolejowego i aktywnie wspiera rozwój infrastruktury kolejowej – dodał. – Na przeprowadzane inwestycje do 2020 r. przeznaczymy 1,5 mld zł z własnych środków. M.in. będziemy modernizować układy zasilania zarządzanej przez nas kolejowej sieci elektroenergetycznej. Musimy sami zadbać o sfinansowanie tych przedsięwzięć.
– Uczestniczymy też w projektach innowacyjnych – widzimy w nich dla nas szansę rozwoju – stwierdził prezes Orzech. – We współpracy z PKP PLK przeprowadzamy np. prace nad zabezpieczaniem sieci trakcyjnej przez zamarzaniem.
Relacja powstała we współpracy z PKP SA
     

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów gpcodziennie.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gpcodziennie.pl

W tym numerze